لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۹

جو بایدن: حمله حماس «اقدام شیطانی محض» بود، آمریکا پشتیبان اسرائیل است


جو بایدن می‌گوید گروه حماس «نماینده مردم فلسطین برای تعیین حق سرنوشت خود نیست»
جو بایدن می‌گوید گروه حماس «نماینده مردم فلسطین برای تعیین حق سرنوشت خود نیست»

رئیس‌جمهور آمریکا روز سه‌شنبه ۱۸ مهر در یک سخنرانی زنده از کاخ سفید با اعلام این‌که دستکم ۱۴ آمریکایی در حملات حماس به خاک اسرائیل کشته شد‌ه‌اند، گفت که شماری دیگر از آمریکایی‌ها در میان گروگان‌های حماس هستند.

جو بایدن گفت که مقام‌های آمریکایی قرار است با هماهنگی اسرائیل برای آزادی گروگان‌ها اقدام کنند و «من به عنوان رئیس جمهور، اولویتی مهم‌تر از امنیت آمریکایی‌هایی که در سراسر جهان به گروگان گرفته شده‌اند، ندارم.»

ساعتی پس از این اظهارات، مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفت که در پی حمله حماس به اسرائیل دستکم ۲۰ شهروند آمریکایی مفقود شده‌اند.

جیک سالیوان به خبرنگاران گفت که مشخص نیست چند نفر از شهروندان آمریکایی مفقودشده به عنوان گروگان نگهداری می‌شوند.

او تأکید کرد: «این به معنی آن نیست که ۲۰ شهروند آمریکایی یا بیشتر گروگان حماس هستند بلکه به این معنی است که این تعداد از شهروندان آمریکایی پس از این حملات ناپدید شده‌اند.»

جنگ اسرائیل و حماس وارد چهارمین روز خود شده است و بر اساس آخرین گزارش‌ها، تعداد کشته‌های طرف اسرائیلی که اکثر آن‌ها غیرنظامی هستند به بیش از هزار نفر افزایش یافته است.

وزارت بهداشت غزه هم اعلام کرده که به‌دنبال حملات هوایی اسرائیل به این باریکه، دست‌کم ۸۳۰ نفر کشته و چهار هزار و ۲۵۰ نفر زخمی شده‌اند.

سازمان ملل هم اعلام کرده که بیش از ۱۸۰ هزار نفر از ساکنان نوار غزه بی‌خانمان شده‌اند که یا آواره خیابان‌ها شده و یا در مدارس ساکن شده‌اند.

«اقدام شیطانی محض»

رئیس‌جمهور ایالات متحده در بخش دیگری از اظهارات خود، حملات حماس را که روز شنبه آغاز شد، «اقدام شیطانی محض» خواند و گفت که اسرائیل حق دارد از خود دفاع کند و آمریکا پشتیبان این کشور خواهد بود.

آقای بایدن تصریح کرد: «لحظاتی در این زندگی وجود دارد-منظورم به معنای واقعی کلمه است- که یک شر خالص به این جهان وارد می‌شود».

او با تأکید بر این که گروه حماس «نماینده مردم فلسطین برای تعیین حق سرنوشت خود نیست» افزود که این گروه، از شهروندان به عنوان «سپر انسانی» استفاده می‌کند.

رئیس‌جمهور آمریکا با اشاره به این‌که حمله حماس «تروریسم» است، افزود: «متاسفانه این برای یهودیان اتفاق جدیدی نیست. این حمله خاطرات دردناکی را در اذهان زنده می‌کند.»

جو بایدن که بعد از سومین مکالمه تلفنی با نخست‌وزیر اسرائیل سخنرانی می‌کرد، با تاکید بر این‌که «کمک‌های اضافی» در اختیار اسرائیل می‌گذارد تا با حملات حماس مقابله کند، گفت که واشینگتن حضور نظامی خود را در منطقه تقویت کرده است.

اشاره او به اعزام ناو هواپیمابر جرالد فورد به خاورمیانه است و به گزارش‌ها روزنامه وال استریت جورنال، ایالات متحده اعزام ناو دوایت آیزنهاور به منطقه را نیز بررسی می‌کند.

رئیس‌جمهور آمریکا همچنین با یادآوری این‌که با رهبران فرانسه، آلمان، ایتالیا و بریتانیا صحبت کرده تا یک «پاسخ متحد» را سازماندهی کنند، افزود: «یک بار دیگر می‌گویم؛ هرکشور یا سازمان یا فردی که فکر می‌کند می‌تواند از این وضعیت سوءاستفاده کند، باید تجدیدنظر کند. شاید دل‌شکسته باشیم ولی اراده و تصمیم ما واضح است.»

او افزود: «بگذارید هیج شکی باقی نگذاریم. آمریکا پشتیبان اسرائیل است. ما اطمینان حاصل خواهیم کرد که یهودیان و دولت دموکراتیک اسرائیل می‌تواند امروز و فردا از خود دفاع کند، همان‌طور که همیشه چنین کرده‌ایم.»

جو بایدن همچنین اعلام کرد از مجلس نمایندگان آمریکا می‌خواهد که برای کمک به اسرائیل «اقدام فوری» انجام دهد.

رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه گفت که نهادهای امنیتی این کشور در حال انجام دادن اقداماتی برای جلوگیری از هرگونه تهدید داخلی هستند که ممکن است پس از حملات حماس به خاک اسرائیل متوجه آمریکا شود.

پلیس فدرال آمریکا، اف‌بی‌آی، پیشتر گفته بود که «از نزدیک تحولات را رصد می‌کند»، اما افزوده بود که «هیچ اطلاعات خاص یا معتبری مبنی بر تهدید ایالات متحده از ناحیه حملات حماس در خاک اسرائیل در اختیار ندارد.»

با استفاده از گزارش‌های آسوشیتدپرس، گاردین، رویترز و رادیو فردا/ع.م/ک.ر
XS
SM
MD
LG