لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۲

حمایت آمریکا از ائتلاف به رهبری عربستان در جنگ یمن پایان می‌‌یابد


جو بایدن
جو بایدن

جو بایدن، رئیس ‌جمهوری آمریکا، روز پنجشنبه، ۱۶ بهمن، اعلام کرد که ایالات متحده به حمایت از عملیات نظامی ائتلاف عربی به رهبری عربستان در جنگ یمن پایان می‌دهد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌گوید، جو بایدن که به وزارت خارجه آمریکا در واشینگتن رفته بود، در نخستین سخنرانی خود درباره سیاست خارجی این کشور بر احیا رویکرد آمریکا در حمایت از دیپلماسی، دموکراسی و حقوق بشر تاکید کرد.

جو بایدن ضمن اعلام پایان حمایت پنج ساله آمریکا از ائتلاف به رهبری عربستان در جنگ یمن، همچنین گفته است که از عربستان در برابر حملات با «تسلیحات ایرانی» حمایت خواهد کرد.

رئیس جمهوری آمریکا در خصوص جنگ یمن اظهار داشت: این جنگ یک فاجعه انسانی و استراتژیک ایجاد کرده است. این جنگ می بایست پایان یابد.

جو بایدن تصریح کرد، به تمامی حمایت‌های آمریکا از عملیات تهاجمی در جنگ در یمن، از جمله فروش تسلیحات مربوط به این درگیری، پایان می‌دهیم.

رئیس جمهوری آمریکا در ادامه با اشاره به این که عربستان سعودی با تسلیحات و پهپادهایی که توسط «نیروهای ایرانی» تامین می‌شوند، از چند کشور مورد تهاجم قرار می‌گیرد، گفت، ایالات متحده به عربستان سعودی کمک خواهد کرد تا از تمامیت ارضی خود دفاع کند.

رئیس جمهوری آمریکا بر ضرورت حمایت از تلاش‌های سازمان ملل برای برقراری آتش بس، ارسال کمک‌های انساندوستانه و از سرگیری مذاکرات بین طرف های درگیر در یمن تاکید کرد.

جو بایدن همچنین تیموتی لندرکینگ، سفیر سابق آمریکا در عربستان سعودی و کویت، را به عنوان نماینده ویژه در یمن معرفی کرد.

به دنبال پیشروی نیروهای شبه نظامیان حوثی و تصرف صنعا، پایتخت یمن، ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی از سال ۹۴ برای دفاع از حکومت عبدربه منصور هادی، رئیس جمهوری یمن وارد جنگ داخلی در این کشور شد.

سازمان‌های بین المللی می‌گویند، جنگ در یمن تمامی زیر ساخت‌های اقتصادی این کشور را از بین برده است.

برآوردهای نهادی بین المللی حاکی از آن است که جنگ یمن بیش از ۱۱۲ هزار نفر کشته برجای گذاشته است و این کشور فقیر با خطر یک قحطی شدید روبرو است.

سازمان ملل می‌گوید، بیش از ۱۳ میلیون نفر در یمن معرض گرسنگی شدید قرار دارند.

به رغم جنگ در این سال‌ها در یمن، حوثی‌ها صنعا پایتخت و دیگر شهرهای پرجمعیت یمن را در کنترل خود دارند.

برخی از رسانه‌های بین‌المللی از جنگ یمن به عنوان جنگ نیابتی بین ایران و عربستان سعودی یاد می‌کنند.

با استفاده از آسوشیتدپرس و فاکس نیوز
XS
SM
MD
LG