لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۶

اولین تحریم‌های دولت جو بایدن علیه فعالیت‌های تسلیحاتی کره شمالی


دولت جو بایدن روز چهارشنبه ۲۲ دی اولین تحریم‌ها علیه حکومت کره شمالی را اعلام کرد. این تحریم‌ها واکنشی به آزمایش‌های موشکی آن کشور در ماه‌های اخیر از جمله دو موردی است که هفته گذشته انجام شد.

واشینگتن گفت این تحریم‌ها شش مقام کره شمالی، یک تبعه روسیه و یک شرکت روسی را شامل می شود که تجهیزات مورد نیاز برای تسلیحات کره شمالی را از روسیه و چین تهيه می‌کنند.

وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد هدف از اعمال این تحریم‌ها جلوگیری از پیشرفت برنامه‌های تسلیحاتی و توسعه فناوری تسلیحاتی در کره شمالی است.

آمریکا در عین حال پیشنهاد کرده که شورای امنیت سازمان ملل نیز این پنج نفر را تحریم کند ولی پذیرش این پیشنهاد مستلزم تصویب آن در کمیته ویژه تحریم‌های کره شمالی در شورای امنیت است.

اقدامات دولت جو بایدن برای متوقف کردن فعالیت‌های هسته‌ای و تسلیحاتی کره شمالی از طریق گفت‌وگو طی یک‌سال گذشته ناموفق بوده است. با این همه ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، گفت واشینگتن کماکان به اقدامات دیپلماتیک خود در برخورد با کره شمالی متعهد است.

او در یک نشست خبری گفت: «رویدادهای چند روز اخیر تاکیدی بر سیاست دولت جو بایدن مبنی بر ادامه تماس‌های دیپلماتیک به عنوان تنها شیوه پیشرفت در حل این بحران است».

وزارت خزانه‌داری آمریکا گفت تحریم‌های جدید واکنش به شش مورد آزمایش موشک‌های بالستیک کره شمالی از ماه سپتامبر تاکنون است و تمامی این آزمایش‌ها نقض قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل هستند.

کره جنوبی، متحد آمريکا در منطقه که طرفدار تماس دیپلماتیک با کره شمالی است اعمال تحریم‌های جدید از سوی واشینگتن را سخت‌تر شدن موضع دولت جو بایدن نمی‌داند.

سخنگوی وزارت خارجه این کشور گفت: «به اعتقاد ما اقدامات جدید واشینگتن بیانگر موضع دولت فعلی آمریکاست که معتقد است همزمان با تداوم تماس دیپلماتیک اعمال تحریم نیز مهم و موثر است».

برایان نلسون، معاون وزارت خزانه‌داری آمریکا در زمینه مبارزه با تروریسم، گفت هدف این تحریم‌ها «مقابله با اقدامات کره شمالی برای تهیه تجهیزات تسلیحاتی توسط افراد حقیقی و حقوقی در خارج است. آزمایش‌های تسلیحاتی اخیر کره شمالی نشان می‌دهد که علی‌رغم تاکید جامعه بین‌المللی بر دیپلماسی و محدود کردن فعالیت‌های هسته‌ای، این کشور پیشبرد فعالیت‌های غیرقانونی خود را ادامه می‌دهد».

شش شهروند کره شمالی که مورد تحریم قرار گرفته‌اند در فعالیت‌های علمی و پژوهشی و در تهیه تجهیزات از روسیه نقش فعالی داشته و برخی از آن‌ها ساکن روسیه هستند. علاوه بر آن‌ها یک شهروند روسیه و یک شرکت روسی نیز که به گفته وزارت خارجه آمریکا در فروش فناوری سلاح‌های تخریب گسترده به کره شمالی نقش فعالی ایفا کرده‌اند در فهرست تحریم قرار گرفته‌اند.

آنتونی بلینکن ، وزیر خارجه آمریکا، در بیانیه‌ای گفت دو تن از متخصصان کره شمالی که تحریم شده‌اند حداقل در فاصله سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۱ با شرکت روسی «پارسک ال ال سی» و یک شهروند ورسیه به نام رومن آناتولیوویچ، مدیرعامل این شرکت برای تولید تجهیزات الکترونیک همکاری کرده‌اند.

به گفته وزارت خزانه‌داری آمریکا، چهار شهروند دیگر کره شمالی که مورد تحریم قرار گرفته‌اند در چین مستقر بوده و مسئول تهیه بخشی از وسایل مورد نیاز آزمایش‌های موشکی از جمله مواد شیمیایی، آلیاژهای فولادی و نرم‌افزارهای کامپیوتری بوده‌اند.

نمایندگی کره شمالی در سازمان ملل، سفارت چین و روسیه در واشنگتن و شرکت روسی که تحریم شده است تاکنون به این خبر واکنش نشان نداده‌اند.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز/ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG