لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۴

بایدن: در صورت لزوم آمریکا آماده اقدامات بیشتر علیه گروه‌های وابسته به ایران در سوریه است


 جو بایدن در نامه‌ای حملات آمریکا به مواضع شبه نظامیان در سوریه را به اطلاع کنگره رساند. (عکس از آرشیو)
جو بایدن در نامه‌ای حملات آمریکا به مواضع شبه نظامیان در سوریه را به اطلاع کنگره رساند. (عکس از آرشیو)

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، پنجشنبه سوم شهریور در نامه‌ای به کنگره این کشور حمله به مواضع شبه نظامیان مورد حمایت ایران در سوریه را اقدامی در راستای محافظت و دفاع از نیروهای آمریکایی توصیف کرد.

جو بایدن در این نامه تاکیدکرده است که به دستور او حملات روز اول شهریور «به منظور محافظت و دفاع از ایمنی پرسنل» آمریکایی و همچنین تضعیف و مختل کردن مجموعه حملات جاری انجام شده است.

رئیس جمهوری آمریکا تصریح کرده است این حمله در راستای بازدارندگی و جلوگیری از حملات بیشتر «جمهوری اسلامی ایران و گروه‌های شبه نظامی تحت حمایت ایران» صورت گرفته است.

ارتش آمریکا در روز سه‌شنبه ۲۳ اوت (اول شهریور) اعلام کرد در واکنش به حمله روز ۱۵ اوت نیروهای شبه نظامی وابسته به ایران ، حملاتی هوایی علیه تاسیسات مورد استفاده این شبه نظامیان در دیرالزور انجام داده است.

جو بایدن در نامه خود به کنگره آمریکا تاکید کرده است، صدور دستور این حمله مطابق با مسئولیتش برای محافظت از شهروندان ایالات متحده در داخل و خارج از کشور و در راستای پیشبرد امنیت ملی و منافع سیاست خارجی آمریکا است و بر اساس اختیارات قانون اساسی به عنوان فرمانده کل قوا چنین دستوری را صادر کرده است.

رئیس جمهوری آمریکا تصریح کرده است، ایالات متحده این اقدام لازم و متناسب را مطابق با قوانین بین المللی مطابق با ماده ۵۱ منشور سازمان ملل در استفاده از حق خود برای دفاع از خود انجام داد.

جو بایدن تاکید کرده است: ایالات متحده آماده انجام اقدامات بیشتر، در صورت لزوم و متناسب، برای مقابله با تهدیدات یا حملات دیگر است.

در حالی جو بایدن در نامه‌ای حمله به مواضع شبه نظامیان در سوریه را به کنگره اطلاع داده است که در همین روز ارتش آمریکا اعلام کرد در پاسخ به حملات راکتی به پایگاه محل استقرار نیروهای آمریکایی در سوریه، برای سومین روز متوالی مواضع شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران در دیرالزور سوریه را بمباران کرده است.

در همین حال، یک گروه ناظر بر تحولات سوریه، مستقر در بریتانیا، اعلام کرده است که حملات هوایی آمریکا به مواضع نیروهای شبه‌نظامی فاطمیون صورت گرفته که ایران آن‌ها را از میان اتباع شیعه افغانستان بسیج کرده است.

حمله به مواضع شبه نظامیان در سوریه در حالی است که سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران روز چهارشنبه ضمن «محکوم کردن» این حمله، هرگونه وابستگی این شبه‌نظامیان با سپاه پاسداران را تکذیب کرد.

حملات راکتی شبه نظامیان به دو مقر نیروهای آمریکایی روز گذشته نیز سه زخمی برجای گذاشت.

ارتش آمریکا روز گذشته بلافاصله در واکنش به این حمله مواضع شبه نظامیان «وابسته به سپاه پاسداران» را هدف قرار داد.

کالین کال، معاون وزیر دفاع آمریکا در امور دفاعی، روز گذشته اعلام کرده بود که ما حملات شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران به نیروهای خود را در هیچ کجای جهان و از جمله در سوریه تحمل نمی‌کنیم و برای محافظت از نیروهایمان در برابر چنین حملاتی تردید نخواهیم کرد.

یک مقام ارشد دفاعی آمریکا هم به پولیتیکو گفته است که سپاه پاسداران مسئول و عامل هدایت این حملات است.

با استفاده از وب سایت کاخ سفید و رادیو فردا
XS
SM
MD
LG