لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۱

بایدن مقابله با تغییرات اقلیمی را از اولویت‌های اصلی دولت خود اعلام کرد


جو بایدن، رئیس‌جمهور منتخب ایالات متحده
جو بایدن، رئیس‌جمهور منتخب ایالات متحده

جو بایدن، رئیس‌جمهور منتخب ایالات متحده، روز شنبه ۲۹ آذر، تیم‌های دولت خود برای رسیدگی به معضل تغییرات اقلیمی و بخش انرژی را معرفی کرد.

او که در ایالت دلاوِر در این باره سخن می‌گفت به خبرنگاران گفت این افراد بخشی از «برنامه بلندپروازانه» دولت او «برای رویارویی با تهدید خانمان‌برانداز زمان ما، یعنی تغییرات اقلیمی»، خواهند بود.

رئیس‌جمهور منتخب آمریکا تاکید کرد که مسائل تغییرات آب و هوایی و زیست‌محیطی جایگاهی اصلی در دستور کار دولت او خواهد داشت.

آقای بایدن از تغییرات آب و هوایی به عنوان بحران یاد کرد و گفت: «همان‌گونه که باید در مقابل کووید-۱۹ به عنوان ملتی واحد عمل کنیم، در برابر تغییرات اقلیمی هم نیاز به پاسخی یکپارچه و ملی داریم.»

رئیس جمهوری کنونی ایالات متحده، دونالد ترامپ، کشورش را از پیمان آب و هوایی پاریس خارج و تعدادی از مقررات زیست‌محیطی را حذف کرد، اما انتظار می‌رود که جو بایدن رویکردی کاملاً متفاوت به این قضیه داشته باشد.

بایدن گفته است که قصد دارد ایالات متحده را به پیمان پاریس بازگرداند و انتظار می‌رود مقابله با تغییرات اقلیمی و بهبود محیط زیست بخشی از برنامه بهبود اقتصادی بایدن باشد.

جو بایدن همچنین گفت که کوشیده افراد غیر سفیدپوست و تعداد بیشتری از زنان نیز در تیم‌های زیست‌محیطی دولتش عضو باشند تا این تیم‌ها نیز بازتاب‌دهنده ترکیب جمعیتی جامعه باشد.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، روز شنبه ۲۲ آذرماه در جریان نشستی در پنجمین سالگرد معاهده اقلیمی پاریس، از تمامی کشورهای جهان خواست در زمینه تغییرات اقلیمی «وضعیت اضطراری» اعلام کنند.

در همین حال، اعضای اتحادیه اروپا توافق کردند که تولید گازهای گلخانه‌ای خود را تا سال ۲۰۳۰ حدود ۵۵ درصد نسبت به سال ۱۹۹۰ میلادی کاهش دهند. بدین ترتیب، انتظار می‌رود تولید گازهای گلخانه‌ای که علت عمده گرمایش زمین عنوان شده، تا ده سال آینده در اروپا به کمتر از نصف برسد.

XS
SM
MD
LG