لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۳

سازمان ملل: کشورهای جهان وضعیت اضطراری اقلیمی اعلام کنند


آنتونیو گوترش (عکس از آرشیو)
آنتونیو گوترش (عکس از آرشیو)

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، روز شنبه ۲۲ آذرماه در جریان نشستی در پنجمین سالگرد معاهده اقلیمی پاریس، از تمامی کشورهای جهان خواست در زمینه تغییرات اقلیمی «وضعیت اضطراری» اعلام کنند.

این نشست به میزبانی سازمان ملل، فرانسه و بریتانیا و با حضور کشورهای عضو معاهده اقلیمی پاریس به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد.

به گزارش رویترز، این نشست در حالی برگزار شد که چشم اندازه‌های تازه‌ای برای حمایت از معاهده پاریس شکل گرفته است؛ چین بر اجرای تعهدات خود در چارچوب این معاهده تاکید کرده است و با توجه به اظهارات جو بایدن، رئیس جمهوری منتخب آمریکا، این امیدواری وجود دارد که ایالات متحده دوباره به این معاهده خواهد پیوست .

طبق این گزارش، ده‌ها تن از رهبر جهان در این نشست بر ضرورت اجرای تعهدات کنونی در چارچوب معاهده پاریس قبل از مذاکرات مهم در گلاسکو در سال ۲۰۲۱ تاکید کردند.

آنتونیو گوترش در سخنرانی خود تاکید کرد، آیا کسی هنوز هم می‌تواند انکار کند که ما با یک وضعیت اضطراری ویژه روبرو هستیم؟

وی اضافه کرد، به همین دلیل امروز ، من از همه رهبران در سراسر جهان می‌خواهم تا زمان به صفر رساندن انتشار گاز دی اکسید کربن، وضعیت اضطراری اقلیمی در کشورهای خود اعلام کنند.

بریتانیا یکی از میزبان اجلاس روز جمعه اعلام کرد که حمایت مستقیم دولت از پروژه‌های سوخت فسیلی در خارج از کشور را متوقف می‌کند.

رویترز می‌گوید، هدف این کشورها تشدید فشار بر کشورهای عضو گروه ۷ است تا فعالیت شرکت‌های نفت و گاز خود را محدود کنند.

شی جین‌پینگ ،رئیس جمهور چین، هم از هدف گذاری‌های تازه کشورش برای توسعه استفاده از انرژی بادی و خورشیدی تاکید کرد.

شی جین‌پینگ تاکید کرد که چین همواره تعهدات خود را رعایت کرده است.

اما رویترز می‌گوید، شواهدی در دست نیست که نشان دهد چین به درخواست دبیرکل سازمان ملل برای کاهش سوخت فسیلی اقدامی انجام داده باشد.

در همین حال، اعضای اتحادیه اروپا توافق کردند که تولید گازهای گلخانه‌ای خود را تا سال ۲۰۳۰ حدود ۵۵ درصد نسبت به سال ۱۹۹۰ میلادی کاهش دهند. بدین ترتیب، انتظار می‌رود تولید گازهای گلخانه‌ای که علت عمده گرمایش زمین عنوان شده، تا ده سال آینده در اروپا به کمتر از نصف برسد.

XS
SM
MD
LG