لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۵

بایدن اعضای سیاست خارجی و امنیت ملی کابینه خود را معرفی کرد


جو بایدن، رئیس جمهوری منتخب آمریکا، در کنار کامالا هریس، معاون او و شش نامزد پیشنهادی تیم امنیت ملی و سیاست خارجی در اولین دور معارفه اعضای کابینه بعدی آمریکا
جو بایدن، رئیس جمهوری منتخب آمریکا، در کنار کامالا هریس، معاون او و شش نامزد پیشنهادی تیم امنیت ملی و سیاست خارجی در اولین دور معارفه اعضای کابینه بعدی آمریکا

جو بایدن، رئیس جمهوری منتخب آمریکا، روز سه‌شنبه چهارم آذر طی مراسمی رسمی در ویلمینگتون (ایالت دلور) نامزدها و منصوبین کابینه خود را برای تصدی پست‌های کلیدی معرفی کرد.

فهرست اولیه کابینه پیشنهادی جو بایدن در حوزه امنیت ملی و سیاست خارجی، پیش از این، روز دوشنبه در سایت رئیس جمهوری منتخب و معاون او منتشر شد.

طبق اعلام آقای بایدن، شش چهره برجسته و مطرح در عرصه سیاست آمریکا شامل آنتونی بلینکن به عنوان وزیر خارجه، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی، الخاندرو مایورکاس، وزیر امنیت داخلی٬ لیندا توماس گرینفیلد، سفیر ایالات متحده در سازمان ملل و جان کری، نماینده ویژه رئیس‌جمهوری در امور تغییرات اقلیمی، منصوب شده‌اند.

کامالا هریس، معاون رئیس جمهوری منتخب ایالات متحده، در سخنرانی خود در مراسم روز سه‌شنبه، کابینه پیشنهادی آقای بایدن تجسم شایسته‌سالاری در ارائه خدمات عمومی دانست.

خانم هریس با بیان این‌که ورود جو بایدن به کاخ سفید با چالش‌های «بی‌سابقه» همراه خواهد بود، بر ایجاد «زیربنای لازم» به منظور «احیا و پیشرفت» رهبری آمریکا در سراسر دنیا تاکید کرد.

معاون منتخب جو بایدن افزود: «ما باید متحدان آمریکا را دوباره گرد هم آوریم، امنیت ملی و نهادهای سیاست خارجی را که ضامن امنیت ما هستند، بازسازی و تقویت کنیم و در جهت پیشبرد منافع ملی‌مان حرکت کنیم و با تهدید واقعی تغییر اقلیم که همگی‌مان را به مخاطره افکنده است، رویارو شویم و با آن مقابله کنیم.»

خانم هریس همچنین با تمجید از نامزدها و منصوبین رئیس جمهوری منتخب آمریکا، آن‌ها را افرادی «میهن‌دوست و وفادار» به ارزش‌ها خواند که حضورشان در عرصه سیاست ایالات متحده به منظور رویارویی با «چالش‌های کنونی» و «پیش رو» ضروری است.

در ادامه، اظهارات شش نامزد پیشنهادی آقای بایدن، پس از معرفی در مراسم روز سه‌شنبه آمده است:

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی

جیک سالیوان، سیاستمدار ۴۳ ساله آمریکایی، که برای تصدی پست مشاور امنیت ملی معرفی شده است، پیشتر در جریان مذاکرات هسته‌ای ایران نیز مشاور ارشد دولت آمریکا بود.

او در دوران ریاست‌جمهوری باراک اوباما، به عنوان مشاور امنیت ملی جو بایدن، معاون وقت رئیس‌جمهوری آمریکا، فعالیت داشت.

آقای سالیوان در مراسم روز سه‌شنبه با تجمید از رئیس جمهوری منتخب آمریکا گفت: «درباره چیزهای بسیاری (از او) آموخته‌ام، درباره دیپلماسی، درباره راهبرد، درباره خط مشی. مهم‌تر از همه درباره ذات انسان. من او را دیده‌ام که در کنار قدرت و توانایی، با انسانیت و همدلی (مسائل را) حل‌وفصل می‌کند.»

جیک سالیوان در پایان سخنانش،‌ آقای بایدن را شخص «منتخب» مردم آمریکا خواند که ایالات متحده را به روزهای اوجش باز خواهد گرداند.

جان کری، نماینده ویژه رئیس‌جمهوری در امور تغییرات اقلیمی

جان کری که بین سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۷ وزیر خارجه آمریکا بود و در سال ۲۰۱۵ به نمایندگی از ایالات متحده پیمان تغییرات اقلیمی را امضاء کرد، در سخنان روز سه‌شنبه خود گفت: در جنگ علیه تغییرات اقلیمی «شکست و ناکامی یک گزینه نیست».

آقای کری افزود:‌ «موفقیت جمعی به معنای بهره گرفتن از قوه ابتکار، خلاقیت و دیپلماسی آمریکا به بهترین نحو ممکن است؛ از قدرت مغز به قدرت انرژی جایگزین و استفاده از هر ابزاری که در اختیار داریم برای قدم گذاشتن در مسیری که باید آن را طی کنیم.»

او در پایان گفت: «هیچ‌کس نباید در عزم این رئیس جمهوری و معاون او تردید کند، آن‌ها نباید نسبت به عزم کشوری تردید کنند که به ماه سفر کرد، بیماری‌های به‌ظاهر لاعلاج را درمان کرد و با شکست استبداد جهانی پیروز جنگ جهانی دوم شد.»

الخاندرو مایورکاس، وزیر امنیت داخلی

آقای مایورکاس، دادستان پیشین فدرال، مدیر خدمات شهروندی و مهاجرتی و سپس معاون وزیر امنیت داخلی در دولت باراک اوباما بود.

او پس از معرفی از سوی جو بایدن در مراسم روز سه‌شنبه گفت: «وزارت امنیت داخلی ماموریتی شرافتمندانه بر عهده دارد: کمک به حفظ امنیت و پیشرفت تاریخ غرورآفرین ما به عنوان کشوری پذیرا.»

آقای مایورکاس ادامه داد: «بیش از ۲۴۰ هزار کارمند، استعداد و انرژی خود را با از خودگذشتگی وقف این ماموریت کرده‌اند. بسیاری جان خود را در این راه به خطر می‌اندازند. برای من بازگشت به این وزارت‌خانه و حمایت از این خادمان وفادار ملت باعث افتخار است.»

XS
SM
MD
LG