لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۰۷

تاکید بایدن بر خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان تا پایان ماه اوت


جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا
جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا روز سه شنبه گفت که ایالات متحده در مسیر تکمیل کردن تخلیه کلیه نیروهای و پرسنل از افغانستان تا پایان مهلت مقرر، یعنی ۳۱ ماه اوت، قرار دارد.

رئیس جمهوری آمریکا تصریح کرد که از ده روز پیش تاکنون بیش از ۷۰ هزار و ۷۰۰ نفر از افغانستان تخلیه شده‌اند.

او تاکید کرد که ماموریت نیروهای آمریکایی در افغانستان در موعد مقرر در ۳۱ ماه اوت به پایان می‌رسد، ولی این مساله به همکاری طالبان بستگی دارد.

جو بایدن در بخش آغازین کنفرانس خبری خود به وضعیت اقتصادی ایالات متحده در شرایط کنونی پرداخت.

او در ادامه به حضورش در کنفرانس مجازی روز سه شنبه با سران گروه هفت اشاره کرد.

جو بایدن گفت که سران گروه ۷ اتفاق نظر داشتند که موضع یکسانی در قبال گروه طالبان در پیش بگیرند و براساس عملکرد این گروه و نه اظهارات آنها تصمیم خواهند گرفت.

رئیس جمهوری آمریکا تصریح کرد که هیچ یک از اعضای گروه ۷ روی حرف طالبان در این زمینه حساب نخواهند کرد.

جو بایدن در ادامه بر خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان براساس ضرب الاجل تعیین شده در ۳۱ اوت تاکید کرد و گفت٬ این موضوع بستگی به این دارد که طالبان مانع تلاش‌های آمریکا برای تخلیه نیروها و افراد نشوند.

او اضافه کرد، هرچه آمریکایی‌ها بیشتر در افغانستان بمانند، خطر فزاینده حمله گروه تروریستی موسوم به داعش حکومت اسلامی-خراسان (داعش خراسان) افزایش خواهد یافت.

رئیس جمهوری آمریکا افزود، هرچه زودتر بتوانیم کار (عملیات تخلیه) را تمام کنیم ، بهتر است. او اضافه کرد، هر روز عملیات٬ خطرات بیشتری را برای نیروهای ما به همراه دارد.

جو بایدن گفت: هر روز که در آنجا هستیم، روز دیگری است و می‌دانیم که داعش (خراسان) به دنبال حمله به فرودگاه (کابل) و نیروهای آمریکایی و متحدانش است.

رئیس جمهوری آمریکا در پایان اظهاراتش، به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ نداد.

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید هم با اشاره به اظهارات جو بایدن تاکید کرده است، خروج کامل نیروهای آمریکایی از افغانستان به همکاری طالبان از جمله دادن اجازه به افراد برای دسترسی به فرودگاه کابل بستگی دارد.

سخنگوی کاخ سفید اضافه کرده است٬ جو بایدن همچنین از پنتاگون و وزارت امور خارجه آمریکا خواسته است تا برنامه‌های احتمالی را برای تغییر جدول زمانی «در صورت ضرورت» تهیه کنند.

مقامات وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، ابراز اطمینان کرده‌اند که قادرند تخلیه نیروهای و پرسنل آمریکایی را که از ده روز پیش آغاز شده تا سه شنبه آینده، مهلتی که رئیس جمهوری این کشور مدت‌ها قبل تعیین کرده بود، نهایی کنند. اما هزاران شهروندان خارجی و افغان‌های در معرض خطر دیگر در افغانستان باقی مانده‌اند و برای خروج از افغانستان تلاش می‌کنند.

طالبان که پس از سرنگونی حکومتش در ۲۰ سال پیش توسط آمریکا، دوباره کنترل این کشور را در اختیار گرفته‌، با هرگونه تمدید ضرب الاجل خروج نیروهای آمریکایی در ۳۱ اوت مخالفت کرده است.

آسوشیتدپرس می‌گوید، هرگونه تصمیم رئیس جمهوری آمریکا برای ماندن بیشتر در افغانستان می‌تواند به جنگ بین طالبان و نزدیک به شش هزار سرباز آمریکایی که در حال انجام عملیات تخلیه افراد از کابل هستند، منجر شود.

با استفاده از توییتر و آسوشیتدپرس

XS
SM
MD
LG