لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۵

بایدن می‌گوید روابط آمریکا و اسرائیل عمیق‌تر از هر زمان دیگری است


استقبال یائیر لاپید، نخست‌وزیر دولت انتقالی اسرائیل (راست) و ییتصخاک هرتزوگ، ر‌ئیس‌جمهوری، از جو بایدن (وسط)
استقبال یائیر لاپید، نخست‌وزیر دولت انتقالی اسرائیل (راست) و ییتصخاک هرتزوگ، ر‌ئیس‌جمهوری، از جو بایدن (وسط)

رئیس‌جمهوری ایالات متحده که روز چهارشنبه ۲۲ تیرماه برای سفری دو روزه وارد اسرائیل شد، می‌گوید که به‌دنبال «صلح وسیع‌تر، ثبات گسترده‌تر و ارتباط فراگیرتر» است.

جو بایدن که نخستین سفر خاورمیانه‌ای خود را در مقام ریاست‌جمهوری آمریکا انجام می‌دهد، در فرودگاه بن گوریون گفت: «مفتخرم اعلام کنم که از نظر من، روابط ما با کشور اسرائیل عمیق‌تر و قوی‌تر از هر زمان دیگری است».

این دهمین سفر آقای بایدن به اسرائیل است. او نخستین بار در سال ۱۹۷۳ هنگامی که به عنوان سناتور ایالت دلور انتخاب شد، به اسرائیل سفر کرده بود.

در مراسم استقبال از رئیس‌جمهوری آمریکا صفی طولانی از سیاستمداران حضور داشتند.

آقای بایدن در بخش دیگری از اظهارات خود تصریح کرد که ایالات متحده آمریکا همگرایی اسرائیل در خاورمیانه را تعمیق خواهد بخشید.

او افزود: «ما به روند همگرایی اسرائیل در منطقه ادامه می‌دهیم».

رئیس‌جمهوری آمریکا گفت که دولت او متعهد به «تقویت هرچه بیشتر مناسبات (آمریکایی- اسرائیلی) است».

یائیر لاپید، نخست‌وزیر دولت انتقالی اسرائیل، نیز در اظهاراتی از جو بایدن به عنوان «صهیونیستی بزرگ و یکی از بهترین دوستانی که اسرائیل تاکنون داشته است» نام برد.

او اظهار داشت که «ما موضوع ایجاد یک ساختار امنیتی و اقتصادی جدید با کشورهای خاورمیانه را به بحث خواهیم گذاشت».

آقای لاپید تصریح کرد: «همچنین در مورد ضرورت بازسازی یک ائتلاف قوی بین‌المللی که برنامه هسته‌ای ایران را متوقف کند مذاکره خواهیم کرد».

رئیس‌جمهوری آمریکا پس از اسرائیل راهی عربستان سعودی می‌شود، رقیب منطقه‌ای ایران و متحد واشینگتن، و از این رو گفته می‌شود که یکی از موضوعات اصلی گفت‌وگوی او با رهبران سعودی نیز ایران و برنامه هسته‌ای آن خواهد بود.

وزارت خارجه آمریکا می‌گوید آقای بایدن در جریان این سفر با «شرکای» اسرائیلی، فلسطینی، کشورهای حوزه خلیج فارس و منطقه در مورد طیف وسیعی از اولویت‌ها از جمله تعمیق روابط ایالات متحده در سراسر منطقه، موضوع تشکیل کشور مستقل فلسطینی و مقابله با تهدیدات مشترک از جمله تهدیدات ایران، مذاکره و رایزنی خواهد کرد.

مقام‌های آمریکایی می‌گویند این سفر می‌تواند موجب برداشته شدن گام‌های بیشتری برای عادی‌سازی روابط میان اسرائیل و عربستان سعودی، دشمنان تاریخی یکدیگر ولی متحدان قدرتمند ایالات متحده در این منطقه متلاطم، شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، یک مقام اسرائیلی گفته است که «ما در حال برداشتن گام‌های تدریجی به سوی خط پایان هستیم» و افزود که پرواز مستقیم بایدن از اسرائیل به عربستان سعودی «خلاصه‌ تحرکات فراوانی است که در ماه‌های گذشته جریان داشته است».

سفر رئیس‌جمهوری آمریکا به خاورمیانه با واکنش منفی ایران روبرو شده و رئیس‌جمهوری اسلامی گفته است که دیدار او برای اسرائیل «امنیت‌ساز» نخواهد بود.

ابراهیم رئیسی روز چهارشنبه در جلسه هیات دولت، بدون اشاره به نام جو بایدن، گفت: «اگر رفت‌وآمدهای مقامات ‌آمریکایی به کشورهای منطقه برای تحکیم موقعیت رژیم صهیونیستی و عادی‌سازی روابط این رژیم با برخی کشورهاست، تلاش‌های آن‌ها به هیچ عنوان برای صهیونیست‌ها امنیت‌ساز نخواهد بود».

پیشتر، اسماعیل خطیب، وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی، نیز با اشاره به بهبود روابط اعراب و اسرائیل و سفر برنامه‌ریزی‌شده رئیس‌جمهوری آمریکا به منطقه نسبت به این روند هشدار داده و گفته بود که «این اقدامات صرفاً یک سخنرانی و توافق نیست، بلکه به معنای تلاش برای بازگشت رسمی آمریکا با محوریت رژیم صهیونیستی به منطقه است».

بر اساس گزارش خبرگزاری‌های رویترز، فرانسه و سایت رادیو فردا/ک.ر
XS
SM
MD
LG