لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۴۸

کاخ سفید: بایدن به زودی با نتانیاهو گفت‌وگو می‌کند


جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید
جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید، روز پنجشنبه ۲۳ بهمن ماه گفته است که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، به زودی با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل صحبت خواهد کرد.

با این حال سخنگوی کاخ سفید می‌گوید، هنوز تاریخ و زمان چنین تماسی مشخص نیست.

به گزارش رویترز، جو بایدن سه هفته است که کار خود را در کاخ سفید آغاز کرده و تاکنون با نخست اسرائیل تماسی نگرفته است و این موضوع تعجب کارشناسان مسایل را در پی داشته است.

طبق این گزارش، دو رئیس جمهور قبلی آمریکا، یعنی باراک اوباما و دونالد ترامپ، در نخستین روزهای آغاز کار خود با نخست وزیر اسرائیل تماس گرفته بودند.

جن ساکی در کنفرانس خبری روزانه خود گفت که رئیس جمهوری آمریکا مشتاق است با نخست وزیر نتانیاهو صحبت کند.

سخنگوی کاخ سفید تاکید کرد که رابطه دیرینه جو بایدن و بنیامین نتانیاهو امری بدیهی و مشخص است.

رویترز می‌گوید، بنیامین نتانیاهو در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ ضمن اشتراک مواضع، با وی دوستی نزدیکی داشت، ولی اکنون موضع غیر سختگیرانه جو بایدن در قبال ایران و همچنین رویکرد متفاوت او بر سر مساله فلسطین می‌تواند منشا اختلاف بین این دو باشد.

سخنگوی کاخ سفید اظهار داشت، خیلی روشن است که ایالات متحده و اسرائیل و روابط مهمی در حوزه مسائل امنیتی، به عنوان یک شریک مهم در منطقه، دارند.

جن ساکی اضافه کرده است، جو بایدن به زودی به بنیامین نتانیاهو صحبت خواهد کرد، من فعلا تاریخ یا زمان مشخصی برای چنین تماسی را ندارم که در اختیار شما بگذارم.

واشینگتن پست هم در گزارشی در این نوشته است، مقامات دو کشور برخی گمانه‌زنی‌ها در خصوص عدم تماس جو بایدن با نخست وزیر اسرائیل را رد می‌کنند.

کاخ سفید هم پیشتر گفته بود، جو بایدن منطقه به منطقه به موضوعات می‌پردازد و مساله خاورمیانه در رتبه بعدی قرار دارد.

جو بایدن بعد از ورود به کاخ سفید در نخستین تماس خود با مقامات ارشد کانادا و مکزیک صحبت کرد. سپس با رهبران اروپایی و آسیایی گفت‌وگو کرده است.

با استفاده از رویترز و واشینگتن پست؛ خ
XS
SM
MD
LG