لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۶

بایدن: براساس ارزیابی‌ها اولیه حملات سایبری اخیر کار روسیه نبوده است


جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا
جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا

جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا روز شنبه ۱۲ تیرماه گفت که بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد دولت روسیه در حملات اخیر سایبری به شرکت‌های آمریکایی دست نداشته است و او دستور تحقیق کامل در این زمینه را صادر کرده است.

جو بایدن در میشیگان به خبرنگاران گفت، دستور داده‌ام که با استفاده از همه منابع در این باره تحقیق کنند٬ تا اگر پاسخی لازم است٬ تشخیص داده شود.

رئیس جمهوری آمریکا گفت، ما مطمئن نیستیم که این کار روسیه بوده است. در مسیر پرواز هواپیما، من گزارش اطلاعاتی در این زمینه را دریافت کردم. ارزیابی‌های اولیه نشان می‌دهد کار دولت روسیه نبوده است٬ اما ما هنوز مطمئن نیستیم.

شرکت امنیت سایبری «هانترس لبز» روز گذشته اعلام کرد که صدها شرکت آمریکایی هدف حمله یک «باج افزار» قرار گرفتند و احتمالا تعداد این شرکت‌ها نیز افزایش خواهد یافت.

زمان این حمله به لحاظ سیاسی از حساسیت برخوردار است چرا که چند هفته پیش جو بایدن در دیدار ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه از او خواسته بود تا جلوی حملات سایبری را بگیرد.

جو بایدن در ادامه گفت، من از جامعه اطلاعاتی خواسته‌ام تا به طور اساسی و عمیق در این زمینه تحقیق و تفحص کند.

رئیس جمهوری آمریکا اضافه کرد، من فردا اطلاعات بهتری در این خصوص خواهم داشت و اگر این (حمله سایبری) با اطلاع و یا نقش دولت روسیه انجام شده باشد، من به پوتین می‌گویم، ما پاسخ خواهیم داد.

شرکت امنیت سایبری «هانترس لبز» روز گذشته در خصوص حمله تازه سایبری اعلام کرد که در این حمله نرم افزار «وی اس ای» شرکت کاسیا (Kaseya) که خدمات فناوری اطلاعات و امنیت به کسب و کارهای کوچک و متوسط ارائه می‌کند، هدف حمله قرار گرفت.

ماه گذشته نیز یک گروه هکر – که احتمال می‌رود در روسیه مستقر باشند – به شبکه کامپیوتری شرکت «کلونیال» که بزرگ‌ترین خط لوله انتقال سوخت در آمریکاست حمله کرد. تحت تاثیر این حمله که با استفاده از باج افزار صورت گرفت انتقال بنزین و گازوئیل در بخش‌های گسترده‌ای از مناطق شرقی آمریکا مختل شد.

شرکت «کلونیال» در نهایت برای حل این مشکل ناگزیر شد حدود پنج میلیون دلار در قالب رمز ارز به باج‌گیران بپردازد.

در حملات سایبری که با استفاده از باج‌افزار انجام می‌گیرد هکرها به شبکه کامپیوتری قربانی نفوذ کرده و با پیاده کردن یک سیستم رمزنویسی‌شده در این شبکه مانع ادامه فعالیت آن می‌شوند. تبهکاران در ازای کلید این نرم‌افزار رمزنویسی‌شده اقدام به باج‌خواهی می‌کنند.

آمریکا در ماه‌های اخیر شاهد دو حمله سایبری دیگر نیز بوده است؛ اولی نفوذ هکرها به شبکه کامپیوتری چندین نهاد دولتی با استفاده از نرم‌افزار روزآمد شده «سولار ویندز» بود. مورد دوم هم رخنه در تعدادی از سرورهای هدایت‌کننده ای‌میل‌های شرکت «مایکروسافت» بود.

حمله سایبری با «سولار ویندز» به هکرهای تحت حمایت روسیه نسبت داده شده است اما اخلال در سرورهای مایکروسافت احتمالا توسط یک کارزار جاسوسی سایبری چین صورت گرفته است.

با استفاده از بلومبرگ و رادیو فردا
XS
SM
MD
LG