لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۲

بایدن: آمریکا نتایج همه‌پرسی در مناطق اشغالی اوکراین را به رسمیت نمی‌شناسد


جو بایدن
جو بایدن

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا روز پنج‌شنبه گفت کشورش هرگز نتایج همه ‌پرسی‌ها در مناطق اشغالی اوکراین را به رسمیت نخواهد شناخت.

به گفته رئیس‌جمهور آمریکا، واشینگتن تحریم‌های جدیدی را علیه روسیه در صورت الحاق مناطق شرقی و جنوبی اوکراین به خاک خود اعمال خواهد کرد.

أقای بایدن در گفت‌وگو با رهبران جزایر اقیانوس آرام، همه پرسی‌هایی را که نیروهای طرفدار روسیه در مناطق اوکراین برگزار کردند، تقلبی خواند و گفت که نتایج این همه‌پرسی ساخته و پرداخته مسکو است.

رئیس جمهوری آمریکا در ادامه اظهار داشت: «من می‌خواهم در این مورد کاملاً واضح بگویم، ایالات متحده هرگز، هرگز، هرگز ادعاهای روسیه در مورد قلمرو حاکمیت اراضی اوکراین را به رسمیت نخواهد شناخت.»

جو بایدن همچنین گفت، حمله روسیه به اوکراین در راستای جاه‌طلبی‌های امپریالیستی، نقض آشکار و فاحش منشور سازمان ملل و اصول اساسی حاکمیت و تمامیت ارضی است.

قرار است ولادیمیر پوتین روز جمعه فرمان الحاق مناطق اشغالی اوکراین به خاک روسیه را امضا کند.

روسیه و مقامات محلی دست‌نشانده آن کشور ادعا می‌کنند که نتایج همه‌پرسی اخیر در مناطق اشغالی اوکراین مشروعیت دارد و نشانه حمایت افکار عمومی از الحاق این مناطق به خاک روسیه است.

روسیه از اسفندماه سال گذشته تهاجم نظامی به اوکراین را آغاز کرده است. اما نیروهای روسی طی هفته‌های اخیر در مقابل ضدحملات نظامیان اوکراینی مجبور به عقب‌نشینی گسترده‌ای شده‌اند.

با الحاق چهار منطقه اشغالی اوکراین، شامل استان‌های لوهانسک، دونتسک، خرسون و زاپروژیا که حدود ۱۵ درصد از خاک اوکراین را تشکیل می‌دهند، مسکو می‌تواند تلاش‌ها نظامی برای بازپس‌گیری این مناطق را حمله به خاک روسیه اعلام کند.

در همین حال، کارشناسان غربی معتقدند که با توجه به ناتوانی ارتش روسیه در جنگ و به خصوص عقب‌نشینی آن کشور در برابر ضد حمله‌های ارتش اوکراین طی یک ماه گذشته به نظر می‌رسد که ولادیمیر پوتین به این نتیجه رسیده است که تنها راه برای نمایش پیروزی در اوکراین الحاق مناطق اشغالی این کشور است.

XS
SM
MD
LG