لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۷

سنای آمریکا بسته ۱.۹ تریلیون دلاری کمک اقتصادی را تصویب کرد


سنای آمریکا روز شنبه ۱۶ اسفند با حمایت دمکرات‌ها، بسته ۱.۹ تریلیون دلاری جو بایدن برای مبارزه با پیامدهای اقتصادی همه‌گیری بیماری کووید ۱۹ را تصویب کرد.

به گزارش رویترز، هیچ‌یک از اعضای جمهوری‌خواه این مجلس به لایحه بودجه رای نداد و دمکرات‌ها تنها با اتکا به اکثریت خود توانستند آن را به تصویب برسانند.

این بسته اقتصادی در غیاب یک سناتور جمهوری‌خواه و با ۵۰ رای موافق دمکرات‌ها در برابر ۴۹ رای مخالف جمهوری‌خواهان به تصویب رسید.

با تخصیص بودجه ۴۰۰ میلیارد دلاری در لایحه نهایی، شهروندان آمریکایی با در آمدی معادل ۷۵ هزار دلار در سال مشمول دریافت هزار و ۴۰۰ دلار کمک هزینه شده‌اند. همچنین برای ۹.۵ میلیون نفر از شهروندانی که در پی بحران کرونا بیکار شده‌اند ۳۰۰ دلار کمک‌هزینه هفتگی در نظر گرفته شده است.

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در یک کنفرانس خبری پس از رای سنا به بسته ۱.۹ تریلیون دلاری گفت، وقتی ۴۵ روز پیش ما کار خود را (در کاخ سفید) آغاز کردیم، به مردم آمریکا وعده دادم که کمک در راه است. امروز، می‌توانم بگویم که ما یک قدم بزرگ دیگر را در تحقق این وعده برداشتیم.

او با اشاره به این که تصویب این بسته حمایتی «کار آسانی نبود» تصریح کرد، اما به شدت و فوری به این کمک احتیاج داشتیم.

رئیس جمهوری آمریکا ابراز امیدواری کرد که مجلس نمایندگان هم به زودی بخش‌های تغییر یافته این طرح را فوری تصویب کند.

جو بایدن گفت، این طرح باعث خواهد شد که در همین ماه میلادی افراد نیازمند چک ۱۴۰۰ دلاری را دریافت کنند.

در این لایحه ۳۵۰ میلیارد دلار نیز برای کمک به نهادهای دولتی و فدرال که در نتیجه بحران همه‌گیری دچار کسری بودجه شده‌اند، پیش‌بینی شده است.

به گزارش آسوشیتدپرس، جمهوری‌خواهان از این بسته کمک اقتصادی به شدت انتقاد کرده و گفته‌اند، این طرح «ولخرجی بیهوده» دموکرات‌های برای متحدان خود است و آنها نشانه‌های بهبود اقتصادی و کاهش کرونا را نادیده گرفته‌اند.

محورهای اصلی اين بودجه ۱.۹ تریلیون دلاری تسریع واکسیناسیون در سراسر کشور، تمدید کمک هزینه‌های بیکاری بعد از ماه مه و مشوق‌های مالی برای احیای اقتصاد آمریکاست.

بسته کمکی دولت بایدن برای مبارزه با پیامدهای اقتصادی بحران همه‌گیری در شرایطی به تصویب رسیده است که در روزهای اخیر، تعداد قربانیان کووید ۱۹ در ایالات متحده از مرز ۵۰۰ هزار نفر فراتر رفت.

XS
SM
MD
LG