لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۰

بایدن می‌گوید در صورت تهاجم چین، نیروهای آمریکایی از تایوان دفاع خواهند کرد


جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، در مصاحبه‌ای که شامگاه یکشنبه پخش شد گفت که در صورت تهاجم نظامی چین به تایوان، واشینگتن به دفاع از این جزیره برمی‌خیزد.

آقای بایدن در پاسخ به سئوال مجری برنامه ۶۰ دقیقه شبکه تلویزیونی سی‌بی‌اس دراین‌باره که آیا نیروهای آمریکایی از جزیره خودمختار اوکراین دفاع خواهند کرد، اظهار داشت: «بله، در واقع اگر حمله بی‌سابقه‌ای باشد.»

از رئیس جمهوری ایالات متحده در ادامه پرسیده شد که آیا منظورش این است که بر خلاف جنگ اوکراین، این بار مردان و زنان آمریکایی در صورت حمله چین به تایوان از این جزیره دفاع خواهند کرد، و او جواب داد: «بله.»

خبرگزاری رویترز می‌نویسد که این بار بایدن از همیشه صریح‌تر درباره چگونگی تعهد آمریکا برای دفاع از تایوان سخن گفته است.

با این حال یکی از سخنگوهای کاخ سفید در گفت‌وگویی با رویترز تاکید داشت که سیاست واشینگتن در قبال تایوان تغییری نکرده است.

این سخنگو اظهار داشت: «رئیس جمهور قبلا نیز این را گفته است، از جمله امسال در توکیو. او همچنین خاطرنشان ساخته که سیاست ما در قبال تایوان تغییری نکرده است. این سیاست همچنان برقرار خواهد بود.»

مصاحبه شبکه سی‌بی‌اس با بایدن هفته گذشته انجام گرفته است و رئیس جمهوری ایالات متحده اکنون جهت حضور در مراسم خاکسپاری ملکه الیزابت در لندن به‌سرمی‌برد.

رویترز می‌نویسد که ایالات متحده همواره این سیاست را داشته است که به طور شفاف نگوید در صورت حمله چین به تایوان پاسخ نظامی به آن خواهد داد.

آقای بایدن ماه مه در پاسخ به این سئوال که آیا او معتقد است ایالات متحده برای دفاع از تایوان باید وارد درگیری نظامی شود، گفته بود: «بله... ما چنین تعهدی داده‌ایم.»

رئیس جمهوری ایالات متحده در مصاحبه با شبکه سی‌بی‌اس تصریح کرده که واشینگتن از استقلال تایوان حمایت نخواهد کرد و همچنان به سیاست «چین واحد» متعهد می‌ماند.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ س.ن
XS
SM
MD
LG