لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۳

بایدن می‌گوید استقرار ناوگروه آمریکا در نزدیکی اسرائیل پیامی برای ایران است


جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا
جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، روز چهارشنبه ۲۰ مهرماه در نشستی با رهبران یهودیان در واشینگتن گفت که استقرار کشتی‌ها و هواپیماهای نظامی آمریکا در نزدیکی اسرائیل باید به عنوان پیامی برای ایران تلقی شود که «مراقب باشد».

رئیس جمهور ایالات متحده در سخنان خود بر تعهد کشورش در قبال اسرائیل تاکید کرد. جو بایدن گفت٬ آمریکا در کنار اسرائیل می‌ایستد.

او تصریح کرد که از اسرائیل و همچنین یهودیان در داخل آمریکا حمایت می‌کند.

آقای بایدن در ادامه به استقرار نیروهای نظامی آمریکایی در دریای مدیترانه و منطقه در واکنش به حملات روز شنبه حماس به اسرائیل اشاره کرد و اظهار داشت: «ما به صراحت به ایرانی‌ها اعلام کردیم که مراقب باشید.»

پیشتر در همین روز یائیر لاپید نخست‌وزیر سابق و از رهبران اپوزیسیون اسرائیل گفت، امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه به ایران پیام داده است که در جنگ اسرائیل و حماس دخالت نکند.

خشونت «شیطانی»

رئیس جمهور آمریکا تصریح کرد که در چند روز گذشته شاهد تصاویری از خشونت وحشتناک و «شیطانی» بوده است که به مراتب از اقدامات گروه حکومت اسلامی٬ «داعش»٬ در عراق و سوریه، «هولناک‌تر» است.

جو بایدن در ادامه گفت که باور نمی‌کرد «تصاویری از تروریست‌ها در حال سر بریدن کودکان» ببیند.

ساعاتی پس از این اظهارات جو بایدن، یک مقام کاخ سفید به «سی‌ان‌ان» گفت: رئیس جمهور آمریکا و مقامات آمریکایی چنین تصاویری را مشاهده نکرده‌اند.

«گروگان‌های آمریکایی»

جو بایدن در ادامه اظهارات خود تصریح کرد که آمریکا تلاش‌های خود را برای رهایی گروگان‌های آمریکایی که حماس ربوده، تشدید کرده است.

رئیس جمهوری آمریکا گفت: «ما در حال کار روی همه جنبه‌های بحران گروگان‌گیری در اسرائیل، از جمله اعزام کارشناسان برای مشاوره و کمک به تلاش‌ها برای رهایی آنها هستیم.»

آقای بایدن اضافه کرد: «من امید خود را برای بازگرداندن این افراد به خانه از دست نداده‌ام.»

رئیس جمهور آمریکا همچنین تاکید کرد که خشم و ناامیدی مردم اسرائیل نسبت به این حمله حماس را درک می‌کند، اما از اسرائیل می خواهد که به اصول کنوانسیون ژنو پایبند باشد.

پیشتر در همین روز سخنگوی کاخ سفید گفت که در حمله غافلگیر کننده و بی‌سابقه حماس به اسرائیل ۲۲ آمریکایی کشته شدند و ۱۷ نفر نیز مفقود هستند.

جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت کاخ سفید، هم در این روز گفت، «گروه تروریستی حماس» تعدادی از آمریکایی‌ها را به گروگان گرفته است.

او بدون اشاره به شمار آمریکایی‌هایی که گروگان حماس هستند، تاکید کرد افکار عمومی باید برای احتمال افزایش تعداد شهروندان آمریکایی که در اسارت «این گروه تروریستی» هستند، آماده شوند.

در حالی جوبایدن می‌گوید به ایران هشدار داده است که در روزهای جاری به دنبال حمله شبه نظامیان حماس به اسرائیل گزارش‌های متناقضی در خصوص نقش ایران در این حمله منتشر شده است.

از جمله روزنامه آمریکایی واشینگتن پست روز ۱۷ مهر به نقل از «منابع رسمی» آمریکا گزارش داد که حمله حماس به اسرائیل در میانه سال ۲۰۲۲ طراحی شده بود، جمهوری اسلامی ایران به آن کمک کرد و نیروهای حماس را در خاک لبنان آموزش داد.

XS
SM
MD
LG