لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۵۵

بایدن خواستار تصویب بسته ۳۳ میلیارد دلاری کمک به اوکراین توسط کنگره شد


جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا روز پنجشنبه هشتم اردیبهشت از کنگره این کشور خواست تا بسته ۳۳ میلیارد دلاری کمک به اوکراین را تصویب کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این بسته نشان از افزایش چشمگیر کمک‌های مالی واشینگتن به کی‌یف برای مقابله با تهاجم روسیه است.

قرار است ۲۰ میلیارد دلار از این بسته مالی صرف تامین تسلیحات، مهمات و دیگر کمک‌های نظامی شود. ۸.۵ میلیارد دلار صرف کمک‌های مستقیم اقتصادی به دولت و سه میلیارد دلار برای تامین امنیت غذایی و موارد بشردوستانه در اوکراین صرف خواهد شد.

آقای بایدن روز پنج‌شنبه در کاخ سفید اعلام کرد که «ما نیازمند این بسته مالی برای حمایت اوکراین در نبرد این کشور برای آزادی هستیم».

او گفت «هزینه این جنگ کم نیست، اما هزینه در جا زدن مقابل تهاجم (روسیه) بیشتر خواهد بود».

این گزارش می‌افزاید آقای بایدن همچنین در تلاش برای افزایش توانایی‌های دولت برای توقیف بیشتر دارایی‌های اولیگارش‌های روس است تا صرف مقابله با تهاجم روسیه به اوکراین شود.

طرح پیشنهادی وی در صورت تصویب کنگره دست دولت را برای مسدود کردن دارایی‌های تعداد بیشتری اولیگارش‌های روس باز خواهد کرد و تحریم‌ها علیه مسکو را شدت خواهد بخشید.

این طرح شامل اقداماتی است که دست وزارت دادگستری آمریکا را برای برخورد با ناقضان تحریم روسیه باز می‌گذارد.

این طرح همچنین محدودیت زمانی پنج ساله وزارت دادگستری آمریکا برای بررسی پرونده‌های پولشویی را به ۱۰ سال افزایش خواهد داد تا زمان کافی برای تحقیقات وجود داشته باشد و علیه کسانی که عمدا و آگاهانه در معاملات توام با فساد با روسیه مشارکت کنند، پرونده جنایی باز خواهد شد.

تهاجم نظامی روسیه به اوکراین که بیش از دو ماه است ادامه دارد، منجر به کشته شدن هزاران شهروند اوکراینی و پناهنده شده بیش از پنج میلیون از آن‌ها به کشورهای خارجی شده است.

بر اساس برآورد بانک جهانی، تهاجم روسیه تاکنون ۶۰ میلیارد دلار به اقتصاد اوکراین زیان وارد کرده است.

صندوق بین‌المللی پول نیز پیش‌بینی کرده است که اقتصاد اوکراین در سال جاری ۳۵ درصد کوچکتر شود.

با استفاده از گزارش‌های رویترز، رادیو فردا، بانک جهانی/د.خ/ک.ر
XS
SM
MD
LG