لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۳۴

بایدن پیش‌بینی کرد که روسیه اوکراین را هدف تهاجم قرار دهد


تصویری ماهواره‌ای از حضور نیروهای روسیه در نزدیکی مرز اوکراین
تصویری ماهواره‌ای از حضور نیروهای روسیه در نزدیکی مرز اوکراین

جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، روز چهارشنبه ۲۹ دی پیش‌بینی کرد که روسیه در مورد اوکراین پیشروی می‌کند و هشدار داد که اگر این اقدام یک تهاجم تمام عیار باشد، هزینه گزافی را خواهد پرداخت، اما اگر «تهاجم جزیی» باشد، پاسخ متفاوتی می‌گیرد.

اظهارات آقای بایدن که طی یک کنفرانس خبری در کاخ سفید بیان شد به عدم اطمینان موجود درباره نحوه واکنش غرب به روسیه در صورت تهاجم به اوکراین دامن زد. خبرگزاری رویترز می‌نویسد که کاخ سفید احتمالا مجبور خواهد شد توضیح دهد دقیقا منظور جو بایدن چه بوده است.

رئیس جمهوری ایالات متحده به اشاره به سیاست‌های همتای روسی خود، ولادیمیر پوتین، در قبال اوکراین گفت: «حدس من این است که او پیشروی می‌کند. مجبور است که کاری بکند.»

آقای بایدن در ادامه عنوان کرد: «روسیه در صورت حمله [به اوکراین] مجازات خواهد شد و میزان مجازات بستگی به اقدامات آن دارد. اگر یک تهاجم جزیی باشد، مسئله فرق می‌کند و در نهایت باید تصمیم بگیریم که چه بکنیم و چه نکنیم.»

وی افزود: «اما اگر آنها دقیقا کاری را بکنند که آماده انجامش شده‌اند... و اگر آنها تهاجم بیشتری به اوکراین بکنند، آن‌وقت برای روسیه فاجعه‌بار خواهد بود.»

مقامات روسیه بارها اتهام برنامه‌ریزی برای حمله به اوکراین را رد کرده‌اند، اما کرملین حدود یکصد هزار نیروی نظامی در نزدیکی مرز اوکراین مستقر کرده است، اقدامی که غرب اعتقاد دارد هدف از آن تهاجم دوباره به این کشور باشد.

ساعتی پس از کنفرانس خبری آقای بایدن نیز کاخ سفید تصریح کرد که روسیه در صورت هر گونه اقدام نظامی علیه اوکراین با پاسخ قاطع و سختی مواجه خواهد شد. واشینگتن به‌ویژه بر اقدامات اقتصادی شدید علیه روسیه در صورت چنین سیاستی تاکید کرده است.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ س.ن
XS
SM
MD
LG