لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۵۴

حمله به نیروهای آمریکایی؛ هشدار بایدن به رهبر جمهوری اسلامی «در پیامی مستقیم»


جو بایدن٬ رئیس جمهور آمریکا
جو بایدن٬ رئیس جمهور آمریکا

جان کربی، سخنگوی کاخ سفید، گفت که جو بایدن٬ رئیس جمهور آمریکا، در پیامی نادر برای علی خامنه‌ای، در مورد «حملات به پرسنل و نیروهای آمریکا در خاورمیانه» به رهبر جمهوری اسلامی ایران هشدار داده است.

خبرنگاری در جریان کنفرانس خبری روز پنجشنبه چهارم آبان از آقای کربی در خصوص نحوه ارسال پیام آقای بایدن پرسید و گفت آیا این پیام از طریق کشور ثالثی برای رهبر جمهوری اسلامی ارسال شده است.
سخنگوی کاخ سفید در پاسخ گفت: «تنها می‌‎توانم این را بگویم که پیام مستقیم ارسال شد.»

از هنگام حمله حماس به اسرائیل در روز ۱۵ مهر و آغاز عملیات نظامی اسرائیل علیه گروه‌های فلسطینی در غزه، تاکنون نیروهای آمریکایی مستقر در عراق و سوریه بارها هدف حملات پهپادی و راکتی گروه‌های شبه نظامی قرار گرفته‌اند.

جو بایدن روز گذشته هشدار داد که اگر ایران یا گروه‌های نیابتی آن به حملات علیه نیروهای آمریکایی مستقر در خاورمیانه ادامه دهند، واشینگتن واکنش نشان خواهد داد.

رئیس جمهور آمریکا گفت: «هشدار من به آیت‌الله این است که اگر همچنان به اقدامات خود علیه آن نیروها ادامه دهند، ما پاسخ خواهیم داد. و او باید آماده باشد.»

جان کربی در کنفرانس خبری روز پنجشنبه خود در خصوص این پیام تاکید کرد همانگونه که آمریکا در گذشته قاطعانه به حملات شبه نظامیان پاسخ داده، اکنون نیز قادر است دوباره دست به اقدام بزند.

سخنگوی کاخ سفید تصریح کرد: «همانگونه که رئیس جمهور گفت، ما در حفاظت از نیروها و منافع خود تردید نخواهیم کرد. همانگونه که در ماه مارس دست به اقدانم زدیم.»

او افزود: «اما ما زمان و مکان چنین پاسخی را تعیین خواهیم کرد. تصمیم به چنین اقدامی٬ تنها در اختیار فرمانده کل قوا است.»

سخنگوی پنتاگون روز پنجشنبه گفت، در دو هفته اخیر نیروهای آمریکایی و ائتلاف بین‌المللی در عراق حداقل ۱۲ بار و در سوریه چهار با مورد حمله قرار گرفته‌اند.

صدور ویزا برای عبداللهیان

سخنگوی کاخ سفید همچنین در پاسخ به پرسشی در خصوص صدور ویزا برای حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران، گفت، دبیرکل سازمان ملل خواستار برگزاری نشستی در سطح وزیران خارجه شده بود و وزیر امور خارجه ایران برای شرکت در این نشست (به نیویورک) آمده است.

جان کربی اضافه کرد: «آمریکا میزبان سازمان ملل است و ما مسئولیت‌ها در این زمینه را جدی می‌گیریم.»

او در ادامه گفت: آیا ما خوشحالیم که (وزیر خارجه ایران) در خاک ما حضور دارد. نه. ولی ما بر خلاف برخی کشور قوانین و مسئولیت‌ها را جدی می‌گیریم.»

سخنگوی کاخ سفید همچنین تاکید کرد که حضور حسین امیرعبداللهیان در نشست مجمع عمومی سازمان ملل فرصتی را برای دیگران فراهم می‌کند تا از او به دلیل حمایت جمهوری اسلامی ایران از گروه‌های شبه نظامی مانند حماس و حزب‌الله پرسش کنند.

سفر وزیر خارجه ایران به نیویورک انتقاد جمهوری‌خواهان از دولت بایدن را درپی داشته است.

در همین زمینه، جونی ارنست، سناتور جمهوری‌خواه، روزگذشته از دولت جو بایدن به خاطر دادن ویزا به حسین امیرعبداللهیان انتقاد کرد.

این سناتور جمهوری‌خواه در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «تروریست‌های مورد حمایت ایران به نیروهای نظامی ما حمله کرده‌اند و در حال حاضر آمریکایی‌ها را گروگان گرفته‌اند.»

ین امیرعبداللهیان که برای اعلام مواضع حکومت تهران درباره جنگ بین اسرائیل و حماس به نیویورک رفته است، روز پنجشنبه در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی کرد.

XS
SM
MD
LG