لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۷

تیم بایدن اسناد محرمانه بیشتری در گاراژ خانه رئیس‌جمهوری آمریکا در ایالت دلور پیدا کرد


جو بایدن پس از کشف اولین مجموعه از اسناد محرمانه دولتی در دفتر کار سابق خود «از وجود اسناد محرمانه در دفتر کارش» اظهار تعجب کرد
جو بایدن پس از کشف اولین مجموعه از اسناد محرمانه دولتی در دفتر کار سابق خود «از وجود اسناد محرمانه در دفتر کارش» اظهار تعجب کرد

یک منبع مطلع روز چهارشنبه ۲۱ دی به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت که تیم حقوقی جو بایدن اسناد محرمانه بیشتری را در مکان دیگری که متعلق به ر‌ئیس‌جمهوری آمریکا بوده است پیدا کرده‌اند.

این منبع که به‌دلیل حساسیت موضوع نخواست نامش فاش شود زمان و محل یافتن این اسناد و محتوی و سطح طبقه‌بندی اطلاعاتی آن‌ها را توضیح نداد. ولی گزارش رسانه‌ها حاکی است که اسناد جدید در گاراژ خانه آقای بایدن در ایالت دِلِور پیدا شده است.

روز سه‌شنبه نیز مشاور حقوقی ویژه ریاست‌جمهوری در کاخ سفید خبر داد که وکیل خصوصی آقای بایدن اوایل ماه نوامبر حدود ده سند محرمانه را در دفتر کار سابق او در پژوهشکده «پن بایدن سنتر» پیدا کرده است.

کاخ سفید قبل از انتشار این خبر جديد تحت فشار قرار گرفته بود و سخنگوی آن در نشست خبری روز چهارشنبه به سئوالات خبرنگاران در مورد ضعف مدیریت جو بایدن و مشاورانش در نگهداری از این اسناد پاسخ صریحی نداد. او بار دیگر تاکید کرد که مشاوران حقوقی کاخ سفید در این زمینه با وزارت دادگستری و آرشیو ملی آمریکا همکاری کامل دارند.

سخنگوی کاخ سفید حاضر نشد به سئوالات خبرنگاران در مورد احتمال وجود اسناد محرمانه بیشتری در سایر محل‌های کار سابق جو بایدن و چرا یافتن اولین مورد از اسناد محرمانه با دو ماه تاخیر اعلام شده، پاسخ روشنی نداد.

کاخ سفید و وزارت دادگستری آمریکا روز چهارشنبه و پس از انتشار خبر کشف مجموعه دیگری از اسناد محرمانه که اولین بار توسط شبکه خبری «ان‌بی‌سی» گزارش شد حاضر نشدند در این مورد اظهار نظر کنند.

به گزارش این شبکه خبری، مریک گارلند، وزیر دادگستری و دادستان کل آمریکا، تحقیقات در مورد کشف اولین مجموعه از اسناد محرمانه را به جان لاوش، دادستان کل شهر شیکاگو، سپرده است. آقای لاوش یکی از معدود دادستان‌های منطقه‌ای آمریکاست که پس از پایان دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ در مقام خود باقی مانده است.

ورای تحقیقات وزارت دادگستری آمریکا در این زمینه، افشای سوء‌مدیریت جو بایدن در نگهداری از اسناد محرمانه می‌تواند به یک دردسر سیاسی بزرگ برای او بدل شود که در پی ضبط صدها سند محرمانه دولتی از اقامتگاه خصوصی دونالد ترامپ در تابستان گذشته او را فردی «غیر مسئول» نامید.

آقای بایدن پس از کشف اولین مجموعه از اسناد محرمانه دولتی در دفتر کار سابق خود «از وجود اسناد محرمانه در دفتر کارش» اظهار تعجب کرد و گفت وکیل خصوصی او به محض یافتن این اسناد «کار درستی انجام داده و موضوع را به آشیو ملی اطلاع داده است».

یک عضو ارشد جمهوریخواه کمیته امور امنیتی مجلس نمایندگان آمریکا خواستار تحقیق نهادهای امنیتی در مورد «پیامدهای زیان‌بار» بالقوه این موضوع شد.

پیدا شدن دو مجموعه از اسناد محرمانه در دفاتر متعلق به جو بایدن در عین حال نتیجه تحقیقات وزارت دادگستری در مورد کشف صدها اسناد محرمانه در اقامتگاه دونالد ترامپ و احتمال اعلام جرم علیه او را دشوارتر خواهد کرد.

آقای ترامپ که نامزدی خود برای انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۴ را اعلام کرده، تحقیقات وزارت دادگستری را «فساد سیاسی» توصیف کرده است.

البته بین تحقیقات در مورد آقای ترامپ و کشف اسناد محرمانه در محل کار سابق جو بایدن تفاوت فاحشی وجود دارد. یکی از این تفاوت‌ها سپردن ادامه تحقیقات در مورد پرونده آقای ترامپ به هیات منصفه ویژه از سوی وزارت دادگستری است که اهمیت این پرونده را نشان می‌دهد.

XS
SM
MD
LG