لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۳

درخواست ۲۶ سناتور آمریکایی از بایدن برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای


 جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا
جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا

۲۶ سناتور آمریکایی در نامه‌ای به جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، از او خواستند تا از دستیابی جمهوری اسلامی ایران به سلاح هسته‌ای جلوگیری کند.

سناتور جان کندی، جیمز لنکفورد، کریستن گیلیبراند، ریچارد بلومنتال٬ جو مانچین و سوزان کالینز از جمله امضاکنندگان این نامه هستند که روز چهارشنبه ۳۱ خرداد منتشر شده است.

در این نامه آمده است: «حکومت (جمهوری اسلامی) در ایران به سرکوب مخالفان در داخل و گسترش نفوذ مخرب خود در خارج ادامه می‌دهد و موقعیت خود را به عنوان نیروی بی‌ثبات‌کننده در خاورمیانه تثبیت می‌کند.»

این سناتورها در ادامه نامه خود به گزارش سال گذشته آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خصوص کشف ذرات اورانیوم غنی شده تا سطح ۸۳.۷ درصد اشاره کرده و گفته‌اند، ایران امروز قادر به غنی‌سازی اورانیوم تا ۹۰ درصد، سطح تسلیحاتی، است.

نویسندگان این نامه به اظهارات اسفند سال گذشته کالین کال، معاون وزیر دفاع آمریکا اشاره کرده‌اند که گفته بود، ایران می‌تواند طی «حدود ۱۲ روز» مواد هسته‌ای لازم برای ساخت یک بمب اتمی را تولید کند.

این سناتورهای آمریکایی گفته‌اند:«امروز ضروری است که ما تلاش‌های خود را برای بازدارندگی ایران در دستیابی به قابلیت تسلیحات هسته‌ای تقویت کنیم.»

آنها تاکید کرده‌اند، باید برای ایران مشخص شود که پیشرروی‌های هسته‌ای‌اش با اقدام یکپارچه بین‌المللی مواجه خواهد شد.

این سناتورهای جمهوری‌خواه و دموکرات تصریح کرده‌اند: «به سادگی نمی‌توان اجازه داد که ایران برنامه هسته‌ای خود را بدون مجازات پیش ببرد» و نباید به جمهوری خلق چین اجازه داد تا «رفتار بی‌ثبات کننده ایران را تشدید کند.»

در این نامه از رئیس جمهور آمریکا در خواست شده است تا وضعیت بازدارندگی ایجاد کند و رهبری جامعه بین‌المللی در این زمینه را به عهده بگیرد.

این نمایندگان کنگره آمریکا از جو بایدن خواسته‌اند در صورتی که ایران دست به غنی‌سازی اورانیوم در سطح تسلیحات هسته‌ای بزند، به همراه سایر کشورهای غربی حاضر در توافق هسته‌ای با ایران موسوم به برجام «مکانیسم ماشه» در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت را فعال کند تا تمامی تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران بازگردانده شوند.

در همین زمینه، کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان لایحه‌ای را با حمایت نمایندگانی از هر دو حزب ارائه کرد که تحریم‌های سال ۱۹۹۶ علیه ایران را دائمی می‌کند.

XS
SM
MD
LG