لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۵

بایدن ورود دانیل اورتگا و دیگر مقامات نیکاراگوئه به آمریکا را ممنوع اعلام کرد


جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا
جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا

به دنبال انتخابات ریاست جمهوری اخیر نیکاراگوئه که ناظران بین‌المللی آن را مخدوش دانسته‌اند، جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده روز سه‌شنبه ورود مقامات دولت نیکاراگوئه به آمریکا را ممنوع کرد.

مقام‌های آمریکایی پیشتر گفته بودند در جریان انتخابات ریاست جمهوری نیکاراگوئه در هفتم نوامبر، حکومت با «اقدامات غیر دموکراتیک» و سرکوب و بازداشت مخالفان، زمینه پیروزی دانیل اورتگا را برای چهارمین دوره پیاپی در این انتخابات فراهم کرد.

دستور جو بایدن درباره ممنوعیت ورود «مقام‌های انتخاب شده» نیکاراگوئه شامل دانیل اورتگا و همسرش روزاریو موریلو، معاون اول رئیس جمهوری نیکاراگوئه خواهد بود. این ممنوعیت همچنین شامل اعضای نیروی امنیتی، قضات، شهرداران و کسانی که در «تضعیف دموکراسی» در نیکاراگوئه دست دارند، خواهد شد.

جو بایدن در این فرمان خود تصریح کرده است، اقدامات سرکوبگرانه و تجاوزکارانه دولت اورتگا و کسانی که از آن حمایت می‌کنند، باعث شد تا ایالات متحده دست به اقدام بزند.

دستور جو بایدن درست یک روز پس از آن صادر شد که ایالات متحده، بریتانیا و کانادا در واکنشی هماهنگ به انتخابات هفتم نوامبر که بسیاری از کشورها آن را «نمایشی» خوانده‌اند، تحریم‌های هدفمندی را علیه شماری از مقامات نیکاراگوئه اعمال کردند.

رویترز می‌گوید، پیش از این نیز دولت‌های جو بایدن و دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا تحریم‌هایی علیه مقام‌های نیکاراگوئه اعمال کرده‌اند، اما بسیاری از تحلیل‌گران در مورد موثر بودن این تحریم‌ها تردید دارند.

سازمان کشورهای آمریکایی نیز روز جمعه با تصویب قطعنامه‌ای ضمن محکوم کردن انتخابات ریاست جمهوری نیکاراگوئه، آن را فاقد «مشروعیت دموکراتیک» دانست. ۲۵ کشور عضو این سازمان به این قطعنامه رای مثبت دادند و هفت کشور از جمله مکزیک، هندوراس و بولیوی به آن رای ممتنع دادند.

براساس اعلام شورای عالی انتخابات نیکاراگوئه، ائتلاف ساندینیست‌ها به رهبری دانیل اورتگا حدود ۷۶ درصد آرا انتخابات هفتم نوامبر را از آن خود کرده است.

به دنبال بازداشت شماری از رقبای انتخابات دانیل اورتگا و سرکوب احزاب مخالف پیش از برگزاری انتخابات، کشورهای غربی و بسیاری از کشورهای آمریکای لاتین در ماه‌های اخیر نگرانی عمیق خود را درباره عادلانه بودن انتخابات نیکاراگوئه بیان کرده بودند.

ناظران انتخاباتی از اتحادیه اروپا و سازمان کشورهای اروپایی اجازه بررسی فرایند برگزاری این انتخابات را نیافتند و ورود روزنامه‌نگاران به نیکاراگوئه نیز ممنوع شد.

با استفاده از رویترز

XS
SM
MD
LG