لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۴

بایدن: تا خروج کامل آمریکایی‌ها٬ نیروهای نظامی ما در افغانستان خواهند ماند


جو بایدن٬ رئیس جمهوری ایالات متحده
جو بایدن٬ رئیس جمهوری ایالات متحده

جو بایدن٬ رئیس جمهوری ایالات متحده روز چهارشنبه ۲۷ مرداد گفت که نیروهای آمریکایی در صورت لزوم برای تخلیه همه آمریکایی‌ها از افغانستان حتی بعد از مهلت مقرر برای تخلیه کامل در ۳۱ اوت در این کشور باقی خواهند ماند.

رئیس جمهور آمریکا در مصاحبه‌ای اختصاصی با جورج استفانوپولوس از شبکه ای بی سی نیوز، گفت که نیروهای آمریکایی در صورتی در افغانستان باقی خواهند ماند که هنوز برای خروج آمریکایی‌ها از این کشور به آنها نیاز باشد.

به گزارش رویترز، ارزیابی دولت بایدن این بوده تا روزی که طالبان وارد کابل شدند و محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان از این کشور گریخت، بین ۱۰ هزار تا ۱۵ هزار امریکایی در افغانستان بودند. این رقم شامل ۵۰ تا ۶۵ هزار اتباع افغان در انتظار ویزای ویژه هستند، نمی‌شود که نگرانند به دلیل همکاری با آمریکایی‌ها در طی ۲۰ سال گذشته، هدف انتقا‌م‌جویی طالبان قرار گیرند.

جو بایدن در این مصاحبه تاکید کرد که مقام‌های دولت او معتقدند که تا ضرب الاجل ۳۱ اوت (یازده روز دیگر) همه نیروهای آمریکایی از افغانستان خارج خواهند شد. براساس توافق دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا و طالبان در ماه آوریل این مهلت تا ۱۱ سپتامبر سال جاری تعیین شده بود.

رئیس جمهوری ایالات متحده گفت، آمریکایی باید بدانند که ما تلاش خواهیم کرد که این کار را تا پیش از ۳۱ اوت انجام دهیم.

به رغم این که در روز اول عملیات تخلیه افراد از کابل تنها ۷۰۰ نفر توانستند خارج شوند، دولت بایدن انتظار دارد روزانه بین پنج تا هفت هزار نفر از فرودگاه بین المللی حامد کرزی به خارج منتقل شوند.

جو بایدن تاکید کرد، تعهد این است که همه را بیرون بیاوریم، در واقع ، ما می‌توانیم همه کسانی که باید بیرون بیایند، را به خارج منتقل کنیم و این هدف ما است. این همان کاری است که ما اکنون داریم انجام می‌دهیم. این مسیری است که ما در آن هستیم. و من فکر می‌کنم ما به آنجا خواهیم رسید.

دولت بایدن به خاطر بروز هرج و مرج در فرودگاه کابل در روز دوشنبه به شدت مورد انتقاد قرار گرفته است. فرودگاه بین المللی حامد کرزی اکنون تنها راهی است که آمریکایی‌ها و دیگران قادرند از طریق هوایی از افغانستان خارج شوند.

در همین حال، معاون وزیر امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه گفته است، ما گزارش‌هایی را دیده‌ایم که طالبان، برخلاف بیانیه‌ها و اعلام تعهد به دولت آمریکا، مسیر افغان‌هایی را که می‌خواهند برای ترک کشور به فرودگاه کابل بروند، سد می‌کند.

وندی شرمن اضافه کرد، نیروهای نظامی آمریکایی در کابل و تیم دیپلماتیک آمریکا در قطر مستقیماً با طالبان در تماس هستند، تا روشن کنند که ما انتظار داریم آنها به همه شهروندان آمریکایی، همه اتباع کشورهای دیگر و همه افغان‌هایی که خواهان خروج هستند اجازه دهند این کار را با خیال راحت و بدون مزاحمت انجام دهند.

پیشتر نیز سفارت آمریکا در کابل اعلام کرد که نمی تواند «دسترسی امن» افراد به فرودگاه بین‌المللی حامد کرزی را تضمین کند.

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا روز چهارشنبه در پاسخ به پرسشی در خصوص وضعیت کسانی که هنوز نتوانسته‌اند خود را به فرودگاه بین‌المللی حامد کرزی برساند، اذعان کرد که ارتش در حال حاضر از توانایی اسکورت ایمن آمریکایی‌ها از کابل به فرودگاه برای تخلیه برخوردار نیست.

لوید آستین تصریح کرده است که ارتش آمریکا هم اکنون ظرفیت لازم برای گسترش عملیات فعلی تا داخل کابل را ندارد.

روز گذشته مشاور امنیت ملی گفت که طالبان به ایالات متحده اطلاع داده‌ است که اجازه عبور امن به غیرنظامیان افغان که می‌خواهند به فرودگاه بین‌المللی کابل بروند٬ خواهد داد.

اما وندی شرمن روز چهارشنبه تاکید کرد که طالبان این تعهد را نقض کرده‌اند.

با استفاده از رویترز، ان بی سی و رادیو فردا
XS
SM
MD
LG