لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۴۹

بایدن یک کمک نظامی ۸۰۰ میلیون دلاری دیگر به اوکراین را اعلام کرد


جو بایدن می‌گوید هنوز هیچ شواهدی حاکی از سقوط کامل ماریوپل در دست نیست.
جو بایدن می‌گوید هنوز هیچ شواهدی حاکی از سقوط کامل ماریوپل در دست نیست.

رئیس‌جمهوری آمریکا روز پنجشنبه اول اردیبهشت اعلام کرد واشینگتن برای تقویت توان دفاعی اوکراین در برابر موج جدید حملات روسیه در جبهه شرق، مجموعه‌ای از کمک‌های نظامی و امنیتی به ارزش ۸۰۰ میلیون دلار در اختیار اوکراین قرار می‌دهد.

جو بایدن در بخشی از سخنرانی خود خطاب به مردم آمریکا از کنگره این کشور خواست که بودجه اضافی مربوط به این کمک‌های تسلیحاتی را تصویب کند. او تعهد داد که آمریکا ده‌ها قبضه توپ هویتزر، ۱۴۴ هزار گلوله آن و پهپادهای تاکتیکی به اوکراین خواهد داد.

رئیس‌جمهوری آمریکا افزود: «اکنون در مقطع حساسی قرار داریم و خود را برای مرحله بعدی جنگ آماده می‌کنیم. ایالات متحده و متحدان ما تلاش می‌کنند به سرعت سلاح‌ها و تجهیزات مورد نیاز اوکراین را تامین کنند».

آقای بایدن در عین حال گفت که ورود کشتی‌های مرتبط با روسیه به بنادر آمریکا ممنوع خواهد شد.

یک مقام آمریکایی که نخواست نامش در گزارش قید شود به خبرگزاری رویترز گفت کمک‌های نظامی جدید مشابه بسته ۸۰۰ میلیون دلاری است که هفته پیش اعلام شد ولی نوع و تعداد تسلیحات و مهمات در اين بسته جديد هنوز مشخص نشده است.

جو بایدن روز چهارشنبه در نشست سالانه کاخ سفید با فرماندهان نظامی آمریکا، وضعیت جدید در جنگ اوکراین را بررسی کرد.

او قبل از شروع این جلسه از قدرت ارتش اوکراین تمجید کرد و گفت اتحاد کشورهای عضو ناتو، ولادیمیر پوتین را سخت متعجب کرده است.

دولت روسیه می‌گوید وارد مرحله جدیدی از عملیات نظامی شده که هدف آن «آزاد سازی» ناحیه دونباس در شرق اوکراین است. دولت‌های غربی و کارشناسان نظامی می‌گویند با توجه به توانایی‌های ارتش اوکراین در دفاع از این مناطق، کارزار نظامی جدید روسیه ممکن است ماه‌ها طول بکشد.

کشورهای عضو ناتو از جمله آمریکا به اوکراین نیرو نفرستاده‌اند ولی به شکل غیرمستقیم با ارسال اسلحه، آموزش، کمک مالی و اطلاعاتی به نبرد نیروهای اوکراین در برابر تهاجم نظامی روسیه کمک می‌کنند.

کمک‌های نظامی هفته گذشته آمریکا به اوکراین شامل توپخانه، گلوله‌های توپ، خودروهای زرهی و قایق‌های بدون سرنشین مخصوص حفاظت از نوار ساحلی بود که نشان می‌دهد آمریکا در مقایسه با گذشته تسلیحات متنوع‌تر و تسلیحات سنگین‌تری در اختیار اوکراین قرار می‌دهد.

با در نظر گرفتن بسته ۸۰۰ میلیون دلاری جدید، مجموع کمک‌های نظامی آمریکا به اوکراین از زمان شروع جنگ از مرز سه میلیارد دلار عبور کرده است.

آقای بایدن در بخش دیگری از سخنرانی روز پنجشنبه خود گفت تصرف کامل شهر ماریوپل توسط نیروهای روسیه هنوز قطعی نیست. سخنان او واکنشی است به پخش تلویزیونی دیدار ولادیمیر پوتین با وزیر دفاع روسیه است که در آن خبر «آزادسازی» شهر ماریوپل را اعلام کرد.

رئیس‌جمهوری آمریکا گفت: «هنوز مشخص نیست که روسیه کنترل کامل شهر ماریوپل را در دست دارد. او (ولادیمیر پوتین) باید با ایجاد مسیرهای امن به مردم اجازه دهد از شهر خارج شوند. هنوز هیچ شواهدی حاکی از سقوط کامل ماریوپل در دست نیست».

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز و فرانسه/ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG