لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۶

ورشکستگی دو بانک آمریکایی؛ جو بایدن: سیستم بانکی ایالات متحده «امن» است


شرکت بیمه سپرده فدرال آمریکا اعلام کرد که تمامی سپرده‌های مشتریان بانک سیلیکون‌ولی (اس‌وی‌بی) را به یک بانک جدید و موقتی منتقل کرده است
شرکت بیمه سپرده فدرال آمریکا اعلام کرد که تمامی سپرده‌های مشتریان بانک سیلیکون‌ولی (اس‌وی‌بی) را به یک بانک جدید و موقتی منتقل کرده است

رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرد سیستم بانکی ایالات متحده «امن» است و وعده داد که دولت او مقررات بانکی سختگیرانه‌تری وضع خواهد کرد.

سخنان جو بایدن واکنشی به سقوط بانک «سیلیکون‌ولی» (اس‌وی‌بی) و بانک «سیگنیچر» است که موجب نگرانی از بروز بحران گسترده‌تر در سیستم بانکی آمریکا شده است.

آقای بایدن افزود: «مردم آمریکا می‌توانند کاملا مطمئن باشند که سیستم بانکی امن است و سپرده‌های آن‌ها آسیبی نخواهد دید».

رئیس‌جمهور آمریکا با اشاره به بانک سیلیکون‌ولی و سیگنیچر گفت مدیران آن‌ها اخراج می‌شوند و سهامداران ضرر خواهند کرد.

او افزود: «آن‌ها آگاهانه ریسک کرده‌اند و وقتی که ریسک مالی نتیجه نمی‌دهد مدیران و سرمایه‌گذاران ضرر خواهند کرد. شیوه کار کاپیتالیسم همین است».

آقای بایدن در عین حال وعده داد که مقررات سختگیرانه‌تری برای نظارت بر بخش بانکی کشور وضع خواهد شد.

سقوط این دو بانک بزرگترین موارد از ورشکستگی بانک‌های آمریکایی از زمان بحران مالی سال ۲۰۰۸ تاکنون است.

آقای بایدن خاطرنشان کرد که در دوره ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ برخی از مقرراتی که در پی آن بحران وضع شده بود لغو و یا تسهیل شده‌اند.

او افزود: «از کنگره و نهادهای نظارتی می‌خواهم که مقررات بانکی را سخت‌تر کنند تا احتمال ورشکستگی بانک‌ها کاهش یابد و از مشاغل و موسسات اقتصادی کوچک حفاظت شود».

به‌دلیل اختلاف دو حزب دمکرات و جمهوریخواه در مجالس قانونگذاری آمریکا تصویب مقررات سختگیرانه در مورد فعالیت بانک‌ها کار ساده‌ای نخواهد بود. ولی رهبران دو حزب در روزهای اخیر از مدیریت بانک سیلیکون‌ولی انتقاد کرده بودند.

مقامات اقتصادی دولت جو بایدن در روزهای گذشته در همکاری با نهادهای ناظر بر فعالیت‌های بانکی مقررات جدیدی را وضع کرده‌اند از جمله تضمین سپرده‌های موجود در هر دو بانک ورشکسته، راه‌اندازی کانال‌های جدیدی برای دسترسی بانک‌ها به نقدينگی اضطراری و تسهیل استقراض از بانک مرکزی آمریکا در شرایط اضطراری.

این اقدامات تا حدی نگرانی‌های مربوط به ورشکستگی بانک سیلیکون‌ولی را کاهش داد ولی به نظر می‌رسد که اعتماد به نظام مالی و بانکی آمریکا احیا نشده و برخی از کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که نظام مالی و بانکی بین‌المللی نيز ممکن است در هفته‌های آینده دچار تلاطم شود.

ارزش سهام بانک‌ها در بازارهای مالی آسیا و اروپا صبح روز دوشنبه کاهش چشمگیری پیدا کرد. همزمان شاخص ارزش سهام در بازار بورس آمریکا نیز کاهش پیدا کرد که دلیل آن ممکن است پیش‌بینی سرمایه‌گذاران در مورد افزایش مجدد نرخ بهره توسط بانک مرکزی آمریکا باشد.

شرکت بیمه سپرده فدرال آمریکا روز دوشنبه اعلام کرد که تمامی سپرده‌های مشتریان بانک سیلیکون‌ولی را به یک بانک جدید و موقتی منتقل کرده و تمامی مشتریان از امروز به سپرده‌های خود دسترسی دارند.

بخشی از قوانین بانکی که پس از بحران مالی سال ۲۰۰۸ و تحت عنوان «قانون داد- فرانک» تصویب شد، در دوره ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ لغو یا تسهیل شده است.

با تغییراتی که جمهوریخواهان کنگره در این قوانین ایجاد کردند سقف ریسک‌پذیری بانک ها از ۵۰ به ۲۵۰ میلیارد دلار افزایش یافت. مجموع نقدينگی بانک سیلیکون‌ولی در پایان سال گذشته میلادی ۲۰۹ میلیارد دلار بود.

کارشناسان معتقدند که به‌دلیل رقابت و اختلاف شدید دو حزب، تغییر این قوانین در مجالس قانونگذاری بسیار دشوار خواهد بود.

تیم اسکات، سناتور جمهوریخواه و عضو کمیسیون بانکی مجلس سنا، گفت بازگرداندن آرامش و اعتماد به بخش بانکی کشور بسیار مهم است ولی دولت و قانونگذاران نباید بیش از حد دخالت کنند.

او افزود: «دامن زدن به این فرهنگ که در هر شرایط اضطراری و نامساعدی دولت دخالت خواهد کرد باعث می‌شود موسسات مالی و بانکی که بیش از حد ریسک می‌کنند از دولت انتظار داشته باشند ضررهای آن‌ها را جبران کند».

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز/ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG