لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۱

بایدن عهد کرد که در صورت حمله روسیه به اوکراین، آمریکا قاطعانه عمل خواهد کرد


جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، در حال صحبت تلفنی با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین
جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، در حال صحبت تلفنی با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین

جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، روز یکشنبه با رهبر اوکراین درباره افزایش نیروهای روسیه در نزدیکی مرز با اوکراین گفت‌وگو کرد و اطمینان داد که آمریکا و متحدانش به حمله احتمالی روسیه پاسخی «قاطع» خواهند داد.

تماس تلفنی بایدن و ولودیمیر زلنسکی در حالی انجام شد که ایالات متحده و متحدانش آماده نشست‌هایی دیپلماتیک با هدف کاهش بحران هستند و روسیه نیز هشدار داده که این بحران می‌تواند به قطع روابط مسکو و واشینگتن منجر شود.

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید پیرامون این تماس تلفنی گفت: «رئیس جمهور بایدن تصریح کرده که اگر روسیه قصد حمله به اوکراین را داشته باشد، ایالات متحده و متحدان آن پاسخی قاطع خواهند داد.»

جو بایدن پیش از این هشدار داده بود که اگر نیروهای روسیه وارد خاک اوکراین شوند، این کشور را تحت تحریم‌های خردکننده اقتصادی قرار خواهد داد. اما در عین حال عنوان کرد که گزینه نظامی این میان مطرح نیست.

کرملین خواسته است که توسعه ناتو شامل اوکراین و دیگر جمهوری‌های شوروی سابق نشود. روس‌ها همچنین خواستار آن شده‌اند که ناتو تسلیحات تهاجمی خود را از کشورهای منطقه خارج کند.

کاخ سفید خواسته‌های روسیه درباره ناتو را رد کرده است. یکی از اصول کلیدی ناتو آن است که امکان عضویت در آن برای هر کشور واجد شرایطی وجود دارد و هیچ کشور خارجی حق وتوی عضویت کشورها را ندارد. در حالی که فعلا چشم‌اندازی برای پیوست اوکراین به ناتو وجود ندارد، اما آمریکا و متحدانش احتمال این امر را رد نکرده‌اند.

زلنسکی پس از مکالمه خود با آقای بایدن در توییتر نوشت که «تداوم صلح در اروپا، ممانعت از افزایش تنش‌ها، اصلاحات، و مقابله با انحصارطلبی» از موضوعات این مکالمه بوده است. وی افزود که اوکراین از حمایت بی‌دریغ ایالات متحده تشکر می‌کند.

ایالات متحده تاکنون توفیق چندانی در وادار کردن ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، به کاهش تنش‌ها نداشته است. مقامات ارشد ایالات متحده و روسیه روزهای نهم و دهم ژانویه در ژنو نشستی با یکدیگر پیرامون این شرایط خواهند داشت.

با استفاده از گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس؛ س.ن

XS
SM
MD
LG