لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۲

هشدار بایدن به پوتین: روسیه در صورت تهاجم به اوکراین بهای سهمگینی خواهد پرداخت


جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، روز شنبه ۲۰ آذر گفت که به ولادیمیر پوتین، همتای روسی خود هشدار داده است که روسیه در صورت تهاجم به اوکراین «بهای سهمگینی» خواهد پرداخت و با پیامدهای اقتصادی ویرانگری مواجه می‌شود.

آقای بایدن به خبرنگاران گفت که امکان اعزام یگان‌های رزمی نیروی زمینی آمریکا به اوکراین در صورت حمله روسیه «هیچ وقت مطرح نبوده است»، اگرچه ایالات متحده و ناتو باید نیروهای بیشتری به کشورهای شرق ناتو جهت تقویت توان دفاعی آنها بفرستند.

وی اظهار داشت: «من این امر را به رئیس جمهور پوتین خاطرنشان کرده‌ام که اگر او به اوکراین حمله کند، پیامدهای اقتصادی آن برای کشورش ویران‌کننده خواهد بود.»

بایدن که هفته گذشته دیداری از طریق ویدیو کنفرانس با ولادیمیر پوتین داشت گفت که به او اطمینان داده جایگاه روسیه در جهان در صورت تهاجم به اوکراین به طور قابل توجهی تغییر خواهد کرد.

وزرای خارجه کشورهای عضو گروه هفت نیز روز شنبه در پیام مشابهی به مسکو نسبت به تبعات حمله احتمالی روسیه به مسکو هشدار دادند و از مسکو خواستند که به میز مذاکره بازگردد.

وزرای اقتصاد کشورهای گروه هفت روز دوشنبه هفته جاری نشستی مجازی برگزار خواهند کرد که به نگرانی‌های اقتصادی از جمله تورم اختصاص خواهد داشت، اما در عین حال موضوع تحریم‌های احتمالی علیه روسیه در صورت حمله به اوکراین نیز جزو مباحثی است که در این نشست مورد بحث قرار می‌گیرد.

کی‌یف روسیه را متهم کرده که در حال جمع‌آوری نیرو با هدف یک حمله بزرگ به خاک اوکراین است. روسیه اما اتهام برنامه‌ریزی برای حمله را رد کرده و اوکراین و ایالات متحده را متهم ساخته که با اقداماتشان به بی‌ثباتی در منطقه دامن می‌زنند.

با استفاده از گزارش‌ خبرگزاری رویترز؛ س.ن

XS
SM
MD
LG