لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۵

تلاش برای «مدیریت تنش» در گفت‌وگوی تلفنی طولانی رؤسای جمهور آمریکا و چین


جو بایدن (راست) و شی جین پینگ، روسای جمهور آمریکا و چین
جو بایدن (راست) و شی جین پینگ، روسای جمهور آمریکا و چین

جو بایدن و شی جین پینگ، روسای جمهور آمریکا و چین، روز سه‌شنبه در یک تماس تلفنی طولانی با هدف مدیریت تنش موجود میان دو کشور در مورد برخی موضوعات مهم گفت‌وگویی «صریح و سازنده» داشتند.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، محدودیت‌های تجاری که ایالات متحده در زمینه فناوری علیه چین اعمال کرده و همچنین موضوع تایوان از جمله مسائلی بود که در این مکالمه تلفنی مورد بحث قرار گرفت و جو بایدن همچنین نگرانی‌های خود را در مورد حمایت چین از صنایع دفاعی روسیه مطرح کرد.

اما بنا بر این گزارش، رئیس جمهور آمریکا در این گفت‌وگو بر لزوم حفظ «صلح و ثبات» در سراسر تنگه تایوان تأکید کرد.

این مکالمه تلفنی تقریباً دو ساعته اولین تعامل مستقیم دو رهبر از زمان اجلاس سران در ماه نوامبر در کالیفرنیا بود. این دو اقتصاد بزرگ جهان درگیر رقابتی طولانی‌مدت شده‌اند اما این گفت‌وگوهای جدید نشانه‌ای از سعی طرفین در کاستن از سردی مناسبات است.

علاوه بر این مکالمه تلفنی، قرار شده است دو مقام ارشد آمریکایی نیز به زودی به پکن بروند.

به گفته مقامات، جَنِت یلن، وزیر خزانه‌داری آمریکا، روز چهارشنبه راهی گوانگژو می‌شود، شهری در جنوب چین که نماد قدرت تولید صنعتی چین است.

او سپس عازم پکن خواهد شد تا آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا را در سفر هفته‌های آینده او به پکن همراهی کند.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی ایالات متحده پس از تماس تلفنی دو رئیس جمهور به خبرنگاران گفت: «ما معتقدیم که هیچ جایگزینی برای ارتباطات منظم در سطح سران دو کشور برای مدیریت مؤثر این روابط پیچیده و اغلب پرتنش دوجانبه وجود ندارد.»

مقامات آمریکایی گفتند که این گفت‌وگوها با هدف مدیریت اوضاع انجام نشد، بلکه هدف آن حل و فصل اختلافات بود و دو رهبر از بحث در مورد اختلافات شدیدی که وجود دارد رویگردان نبودند.

ایران و کره شمالی تاکنون به ارسال جنگ‌افزار به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین اقدام کرده‌اند و ایالات متحده نگران پیوستن چین به این جمع است. اما چین تاکنون تاکید کرده است که هیچ سلاح مرگباری برای استفاده در جنگ اوکراین به روسیه نفروخته است.

از سوی دیگر، در گفت‌وگوی تازه، شی جین‌پینگ، ایالات متحده را به ایجاد خطرات اقتصادی از طریق اِعمال ممنوعیت گسترده بر سر راه صادرات فناوری پیشرفته به چین متهم کرد.

واشینگتن در سال‌های اخیر تلاش کرده است تا شرکت‌های چینی را از زنجیره‌های دسترسی به فناوری تراشه‌های پیشرفته محروم کند و از متحدان خود هم خواسته است تا دست به اقدامات مشابه بزنند.

هدف آمریکا حفاظت از امنیت ملی با حفظ کنترل بر تراشه‌های پیشرفته با کاربرد نهایی نظامی اعلام شده است.

به گزارش رسانه‌های دولتی چین، شی در مکالمه خود با بایدن هشدار داد: «اگر ایالات متحده بر جلوگیری از توسعه فناوری پیشرفته چین و محروم کردن چین از حق مشروع خود برای توسعه پافشاری کند، ما نیز بیکار نخواهیم نشست.»

جو بایدن نیز با رد این اتهام گفت که کشورش همچنان اقدامات لازم را برای جلوگیری از استفاده از فناوری‌های پیشرفته آمریکایی در جهت تضعیف امنیت ملی آمریکا ادامه خواهد داد، اما در این مسیر، بازار تجارت و سرمایه‌گذاری را بی‌مورد و بی‌جهت محدود نخواهد کرد.»

پکن و واشینگتن در حال حاضر در مورد طیف وسیعی از مسائل تجاری از جمله تعرفه‌ها، محدودیت‌های فناوری پیشرفته و اپلیکیشن ویدئویی چینی «تیک‌تاک» که بسیاری از سیاستمداران آمریکایی آن را تهدیدی برای امنیت ملی کشورشان می‌دانند، با هم اختلاف دارند.

به نوشته خبرگزاری‌ها، جو بایدن در گفت‌وگوی روز سه‌شنبه از موضع کشورش در مورد تیک‌تاک نیز عقب‌نشینی نکرد.

کنگره آمریکا از آن‌ رو که دفتر مرکزی شرکت مالک تیک‌تاک در چین قرار دارد و تابع قوانین امنیتی و اطلاعاتی حزب حاکم کمونیستی چین است نگران دسترسی دولت چین به اطلاعات صدها میلیون کاربر آمریکایی این شبکه اجتماعی است.

XS
SM
MD
LG