لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۱

موتورسیکلت ۲ میلیون دلاری


نشان هارلی-دیویدسون در فروشگاهی در نیویورک
نشان هارلی-دیویدسون در فروشگاهی در نیویورک

شرکت‌هارلی دیویدسون در همکاری با شرکت بوچرر که در زمینه ساخت جواهرات و ساعت در سوئیس فعالیت می‌کند، موتورسیکلتی را با استفاده از جواهرات مختلف ساخته‌اند که حدود دو میلیون دلار قیمت دارد.

به گزارش تلگراف، یک تیم هشت نفری برای ساخت این موتور سیکلت ۲۵۰۰ ساعت زمان گذاشته‌اند.

این موتورسیکلت گران قیمت «بلو ادیشن» نام دارد و روی اسکلت یک مدل با نام سافتیل ساخته شده است.

البته بسیاری از قسمت‌های این موتور سیکلت گویا دوباره توسط صنعت‌گران و جواهرسازان ماهر با دست ساخته شده‌است.

برخی بخش‌های موتور سیکلت با طلا روکش‌گذاری شده و در برابر حرارت مقاوم سازی شده‌اند.

برای ساخت زین این موتورسیکلت از چرم دست ساز گاو سوئیسی استفاده شده است. در بخش‌هایی از این موتورسیکلت از الماس ۵.۴ قیراطی برای تزئین استفاده شده است. در قسمت بالای باک هم در داخل یک گوی، یک ساعت سفارشی بر اساس یکی از مدل‌های ساعت بوچرر قرار گرفته است. جالب‌تر آنکه برای اینکه به ساعت در لرزش‌های احتمالی موتور، آسیب وارد نشود یک سیستم لرزه گیر با سیستم مینیاتوری هیدرولیکی تعبیه شده است.

از این موتورسیکلت تنها یک دستگاه ساخته شده است و احتمالا نظر بسیاری از موزه‌ها و کلکسیون‌های خرید لوزام گران قیمت را به خود جلب می‌کند.

هارلی دیویدسون

شرکت‌هارلی دیویدسون یکی از معروف‌ترین سازندگان موتور سیکلت در جهان است که بسیاری آن را با موتور سیکلت‌های بزرگ و عضلانی‌اش می‌شناسند. این شرکت یکی از نمادهای آمریکا محسوب می‌شود.

در سال ۱۹۰۱ ویلیام‌هارلی طرح ساخت موتوری که به یک دوچرخه متصل می‌شد را داد. او با کمک دوستش آرتور دیویدسون این موتور سیکلت را ساخت.

شرکت‌هارلی دیویدسون توسط این دو دوست تاسیس شد. آن‌ها در سال اول موفق به ساخت سه موتورسیکلت شدند و در سال ۱۹۰۴ موتورسیکلت آن‌ها در یک مسابقه شرکت کرد. این شرکت در سال ۱۹۱۳ با خرید چندین کارخانه برای ساخت موتور سیکلت با یک جهش روبه‌رو شد و توانست بیش از ۱۶ هزار موتور سیکلت را تولید کند. با شروع جنگ جهانی اول ارتش آمریکا با سفارش ساخت ۱۵ هزار موتورسیکلت جان تازه‌ای به این شرکت داد. با تزریق پول ارتش، این شرکت پس از جنگ با یک جهش دیگر روبه‌رو شد و توانست در سال ۱۹۲۰ به رکورد تولید سالانه ۲۸ هزار موتور سیکلت دست پیدا کند. با این وجود با رکود اقتصادی آمریکا این شرکت دچار افت تولید شدید شد و تولیدش تا سه هزار دستگاه در سال کاهش یافت. با آغاز جنگ جهانی دوم و با سفارش ۹۰ هزار موتورسیکلت جدید از طرف ارتش، هارلی دیویدسون دوباره جان گرفت.

در سال‌های بعد از جنگ دوم جهانی آرام آرام موتورسیکلت‌های هارلی دیویدسون به بخشی از فرهنگ آمریکا تبدیل شد و به بسیاری از فیلم‌های سینمایی هم راه یافت؛ ایزی رایدر یکی از این فیلم‌ها است.

در دهه ۷۰ و ۸۰ میلادی واردات موتورسیکلت‌های ژاپنی برای این شرکت مشکل‌ساز شده بود و فروش آن را با خطر روبرو کرد. اما سیاست‌های دولت رونالد ریگان سبب افزایش قیمت موتورسیکلت‌های ژاپنی شد و دوباره فروش ‌هارلی افزایش یافت. این شرکت در سال‌های اخیر با ارائه برخی از طراحی‌های سنتی خود باز توجهات را به محصولاتش جلب کرده‌است.

XS
SM
MD
LG