لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۰۷

یک نماینده: رفع مشکلات کودکان کار به لایحه دولت نیاز دارد


دبیر کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی می‌گوید «مشکل اساسی» در رسیدگی به وضعیت کودکان کار در ایران «تأمین اعتبار» است و دولت باید برای حل مشکلات این کودکان «لایحه‌ای» به مجلس ارسال کند.

روح‌الله بابایی به نقل از سازمان بهزیستی به عنوان «متولی» امور کودکان کار، «کمبود اعتبار» را به عنوان «مانع اصلی مقابله» با این پدیده‌‌ عنوان کرده است.

به گفته او دولت باید در این زمینه، «لایحه‌ای را به مجلس دهد که در صورت نداشتن مشکلی در بعد قانونی توسط مجلس به تصویب می‌رسد.»

این نماینده در عین حال توضیح داده با آنکه مجلس می‌تواند برای ساماندهی کودکان کار طرح بدهد «اما اگر محل اعتبار آن مشخص نباشد از سوی شورای نگهبان بر آن ایراد گرفته می‌شود. (اما) درباره لوایح چون دولت درباره نحوه تأمین اعتبار برنامه‌ریزی کرده است کمتر با مشکل مواجه می‌شود.»

بابایی همچنین اضافه کرده که اگر چه گزارش‌ها و آمارهای غیررسمی در زمینه وضعیت سلامت کودکان کار، غیرقابل استناد است، اما «در کل وضعیت سلامت کودکان کار یکی از نگرانی‌هایی است که مسئولان و متولیان امر باید به آن توجه کنند.»

پیشتر الهام فخاری، رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران، آمار غیر رسمی کودکان کار در ایران را بیش از سه میلیون نفر اعلام کرده و درباره کودکان زباله‌گرد در تهران گفته بود: «این کودکان در کارگاه‌های تفکیک زباله می‌خوابند و همه می‌دانیم که آنها در معرض چه آسیب‌هایی قرار دارند... تعدادی از این کودکان به بیماری‌هایی همچون هپاتیت، ایدز، حصبه و کزاز مبتلا شده‌اند».

بر اساس اعلام معاونت وزیر بهداشت و بر اساس مطالعه‌ای که درباره ایدز بر روی یک‌هزار کودک کار و خیابان در شهر تهران انجام شده، «۴.۵ درصد آنها به ایدز مبتلا بوده‌اند.»

مینو محرز، رئیس مرکز تحقیقات ایدز ایران نیز گفته که «بین چهار تا پنج درصد از کودکان کار خیابان (در ایران) به ایدز مبتلا هستند.»

دبیر کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی هم با اشاره به «سوءاستفاده‌ها» از کودکان کار، افزود که برخی از آنها در کنار خانواده‌هایشان برای کسب درآمد به خیابان‌ها می‌آیند، اما بسیاری از کودکان کار «سازمان‌یافته هستند و اشخاصی در میان هستند که از این کودکان سوءاستفاده می‌کنند.»

به گفته او، «این کودکان توسط برخی اشخاص در مکان‌های نامناسب و بدی و با کمترین خوراک، پوشاک و حقوقی نگهداری می‌شوند.»

بابایی با اشاره به آنچه «ادعای» شهرداری مبنی بر توان جمع‌آوری این کودکان، از سازمان بهزیستی به عنوان متولی آنها خواست که برای ساماندهی وضعیت آنها و موضوع مهم «نگهداری» از این کودکان دست به کار شود.

مردادماه سال جاری نیز طیبه سیاوشی، عضو شورای شهر تهران خواستار توجه به شرایط وخیم کودکان زباله‌گرد شد و گفت که این کودکان مریض شده و در همان محل‌های تفکیک زباله آنها را دفن می‌کنند.

به گفته این عضو شورای شهر تهران، «جریان‌های سازمان یافته‌ای در فرایند انتقال مهاجرین» از مرز به پایتخت وجود دارد، به طوری که «بیش از بیست کودکِ ۹ تا ۱۰ ساله را داخل یک خودرو جمع کرده و به تهران می‌آورند» و بعد این کودکان «زیر دستِ پیمانکاران شهرداری زباله‌گردی کرده یا در کارگاه‌های تفکیک زباله کار می‌کنند».

وی در ادامه با اشاره به بلایایی که کودکان زباله‌گرد در تهران به آن دچار می‌آیند گفت: «شرایط کودکان زباله‌گرد بسیار حاد گزارش می‌شود. این کودکان مریض شده، ایدز می‌گیرند و در همان محل‌های تفکیک زباله دفن‌شان می‌کنند. روستاییان اطراف گود محمودآباد مدام از شرایط منطقه شکایت می‌کنند و می‌گویند که حداقل انتقال ایدز از گودال‌ها را کنترل کنید تا به ما سرایت نکند».

بر اساس برخی گزارش‌ها از جمله اظهارات اعضای جمعیت امام علی، اکثریت قریب به اتفاق کودکان زباله‌گرد، مهاجرین افغان هستند.

اوائل تیرماه هم فاطمه دانشور عضو دیگر شورای شهر تهران نسبت به رواج کار کودکان در پایتخت هشدار داد. اظهارات خانم دانشور با گزارش‌های دیگری از جمله فروش کودکان یا ناپدید شدن آنها در محله‌های پرخطر همراه بود.

این گزارش‌ها در شرایطی منتشر می‌شود که نمایندگان مجلس شورای اسلامی سرانجام پس از ماه‌ها انتظار، اوایل مردادماه سال جاری با کلیات لایحه «حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان» موافقت کردند.

فاطمه ذوالقدر، یکی از نمایندگان موافق تصویب این لایحه، یکی از نقاط مثبت آن را «مقابله با کار و تکدی‌گری کودکان» عنوان کرد و گفت که در شرایطی که «شاهد کودک‌فروشی، افزایش کودکان کار، فروش مواد مخدر توسط نوجوانان و غیره هستیم»، تصویب این لایحه دارای اهمیت است.

این موضوع از آنجا اهمیت دارد که رضا قدیمی، مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران با ارائه آماری تکان‌دهنده اعلام کرده «به ۹۰ درصد کودکان کار [در ایران] تجاوز می‌شود.»

آقای قدیمی، ۱۴ آبان‌ماه سال گذشته در گفت‌و‌گو با ایسنا گفته بود: «متاسفانه از ۴۰۰ نفری [از کودکان کار] که مددکاران بهزیستی با آنها صحبت کرده‌اند، به حدود ٩٠ درصدشان تعرض شده است.»

منابع: خانه ملت و رادیو فردا؛ ب.ب/م.ا.
XS
SM
MD
LG