لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۹

بیلبورد شهرداری شیراز با تصویر سربازان اسرائیلی پایین کشیده شد


سمت راست: بیلبورد شهرداری شیراز و سمت راست عکس چهار سرباز اسرائیلی که از آن برای بیلبورد فوق استفاده شده بود.
سمت راست: بیلبورد شهرداری شیراز و سمت راست عکس چهار سرباز اسرائیلی که از آن برای بیلبورد فوق استفاده شده بود.

به دنبال استفاده از تصویر سربازان اسرائیلی برای یک تابلوی شهری در شیراز، شماری از نیروهای حزب‌الله این شهر، تابلو یاد شده را پایین کشیدند و مقام‌های این شهر نیز خواستار برخورد با دست‌اندرکاران طراحی و نصب آن شدند.

بر اساس عکسی که برای نخستین‌بار شامگاه چهارشنبه هفته جاری در فضای مجازی منتشر شد، واحد تبلیغات شهری شهرداری شیراز به مناسبت سالگرد جنگ ایران و عراق تابلویی را در میدان نمازی این شهر نصب کرد که به جای سربازان ایرانی از سربازان اسرائیلی در آن استفاده شده بود.

در تصویر اصلی این عکس، در کنار سه سرباز مرد اسرائیلی، زن سربازی نیز ایستاده که در تابلوی یادشده، تصویر وی حذف شده بود و شعری از علی معلم دامغانی در ستایش سربازان جنگ ایران و عراق نیز روی آن دیده می‌شد.

پس از انتشار این عکس و بالاگرفتن جنجال‌ها در این زمینه، شهردار شیراز در نامه‌ای به رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری، دستور بررسی این موضوع را صادر کرد.

حیدر اسکندرپور خطاب به ابراهیم گشتاسبی‌راد نوشته که «خطای» رخ داده در این زمینه «نابخشودنی» است و «مسئولان سازمان فرهنگی، حراست و اجرایی باید عاملان این اشتباه را شناسایی کنند و با کشف علت موضوع با مسببان اتفاق برخورد جدی انجام دهند».

اسکندرپور همچنین بابت این اتفاق «عذرخواهی» کرده و خواستار آن شده است که سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری نیز ضمن عذرخواهی از مردم، «به ریشه‌های مشکوک این موضوع سریعا رسیدگی» کند.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، رئیس شورای شهر شیراز هم خواستار بررسی نصب این تابلو شده و بر اساس اعلام روابط عمومی این شورا، احمدرضا دستغیب هم خواستار «بررسی فوری علت انتشار بنری موهوم با تصاویر سربازان اسرائیلی در سطح شهر شیراز و برخورد قاطع با عوامل آن» شده است.

این موضوع به شدت از سوی فعالان حزب‌الله در فضای مجازی و نیز رسانه‌های وابسته به سپاه پاسداران مورد انتقاد قرار گرفته است.

خبرگزاری فارس نوشته است: «مردم شیراز که انتشار این تصویر خشم آن‌ها را برانگیخته بود، منتظر اقدام مسئولان نمانده و بلافاصله در اقدامی آتش به‌اختیار و انقلابی، شامگاه گذشته بنر را به پایین کشیدند».

خبرگزاری دانشجو نیز پایین‌کشیدن این تابلو را از سوی افرادی که آنها را «مردم شیراز» معرفی کرده، «اقدامی آتش به‌اختیار» نامیده است.

استفاده از تصویر سربازان اسرائیلی در این تابلوی شهری با واکنش حساب کاربری «اسرائیل به فارسی» در توئیتر هم مواجه شده است.

این حساب کاربری با انتقاد از حذف زن اسرائیلی در این تصویر، توئیت طنزآمیز کاربری به نام «هریس» را مبنی بر اینکه «اسرائیل تو بنیاد حفظ نشر آثار دفاع مقدس هم آدم داره» ری‌توئیت کرده است.

تابلوهای شهری در ایران به ویژه در تهران، در برخی موارد جنجال‌برانگیز شده است. از آن جمله در سال ۹۲ بنرهایی در بیشتر تقاطع‌ها و خیابان‌های تهران نصب شده بود که هدف از آنها، «تخریب» مذاکرات ایران و آمریکا ارزیابی شد.

این بنر‌ها که «صداقت آمریکایی» نام داشتند، حاوی این پیام بودند که مذاکره با آمریکا سودی ندارد چرا که آمریکایی‌ها «فاقد صداقت» هستند.

خردادماه سال جاری و اندکی پیش از آغاز مسابقات جام جهانی فوتبال در روسیه نیز بیلبوردی در میدان ولی‌عصر تهران در حمایت از تیم ملی فوتبال ایران نصب شده بود که تصویر هیچ زنی در آن دیده نمی‌شد و مردانی با لباس‌های قومیت‌های مختلف ایران در حال شادی دیده می‌شدند.

مسئولان شهرداری تهران موسسه اوج، وابسته به سپاه را به عنوان متولی این طرح معرفی کرده‌اند و محتوای آن با واکنش‌های بسیاری از جمله در فضای مجازی روبرو شد

منابع: ایرنا، فارس، باشگاه خبرنگاران جوان، توییتر و رادیو فردا؛‌ ب.ب/ک.ر
XS
SM
MD
LG