لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۴

اسرائیل و «حق وتو» در فروش جنگ‌افزار آمریکایی به کشورهای خاورمیانه


جنگنده اف-۳۵
جنگنده اف-۳۵

پیش‌نویس قانونی به کنگره آمریکا ارائه شده که در فروش تسلیحات و جگنده‌های ساخت آمریکا به کشورهای خاورمیانه، نظر اسرائیل را به ملاک تعیین‌کننده مبدل خواهد کرد.

روزنامه‌های جروزالم پست و تایمز اسرائیل روز شنبه دوازدهم مهر نوشتند که تصویب این قانون به مفهوم قائل شدن «حق وتو» برای اسرائیل است.

این قانون در صورت تصویب، روسای جمهوری آمریکا را ملزم می‌کند که پیش از موافقت با فروش هر نوع جنگ‌افزار آمریکایی به هر کشوری در خاورمیانه، با دولت اسرائیل مشورت کنند تا برتری نظامی اسرائیل به مخاطره نیفتد.

قانون موجود در کنگره آمریکا موسوم به «برتری کیفی نظامی» (QME) از بعد از جنگ سال ۱۹۷۳ میان اسرائیل و کشورهای عرب، تضمین کرده که برتری نظامی و هوایی اسرائیل در خاورمیانه در هر نوع معاملات تسلیحاتی آمریکا با دولت‌های عرب، حتی دولت‌های عربی هم‌پیمان و هم‌راستا با آمریکا، باید حفظ شود.

اما در حالی که بر اساس قانون موجود، تا حال نظر کنگره در خصوص حفظ برتری نظامی اسرائیل ملاک تصویب معاملات تسلیحاتی آمریکا با کشورهای خاورمیانه بوده، در قانون جدید، نظر دولت اسرائیل ملاک خواهد بود.

دفتر برد اشنایدر، عضو مجلس نمایندگان، که مبتکر تنظیم پیش‌نویس این قانون است، روز جمعه یازدهم مهر در بیانیه‌ای نوشت که در مورد فروش جنگ‌افزار آمریکایی به کشورهای خاورمیانه، کسب اطمینان از حفظ برتری نظامی اسرائیل ضروری است.

غیر از آقای اشنایدر، نماینده ایالت ایلینوی، الن لوریا از ویرجینیا، مکس روز از نیویورک، جاش گوتیه‌مر از نیوجرسی، تد دویچ و دبی واسرمن - شولتز از فلوریدا برای تصویب این قانون کوشش می‌کنند.

روزنامه‌های جروزالم پست و تایمز اسرائیل ابراز اطمینان کرده‌اند که افزون بر نمایندگان یاد شده که اکثراً دموکرات و یهودی هستند، تصویب این قانون از پشتیبانی جمهوری‌خواهان در کنگره نیز برخوردار است.

اتحاد نظر فراحزبی بر سر پیش‌نویس این قانون و ادامه حمایت یک‌دست آنها از اسرائیل در حالی است که اختلافات جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها بر سر مسائل مختلف داخلی و خارجی هم در کنگره و هم در صحنه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، تشدید شده است.

ایپک، کمیته روابط عمومی آمریکا و اسرائیل، از تدبیر جدید کنگره برای اطمینان یافتن از حفظ برتری نظامی اسرائیل نسبت به سایر کشورهای خاورمیانه، حمایت کرد.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، اهمیت زمانی ارائه این قانون به کنگره، نزدیک بودن موعد معامله احتمالی میان آمریکا با امارات متحده عربی برای فروش جنگنده‌های اف۳۵ آمریکایی به ارتش امارات است.

خانم واسرمن- شولتز، نماینده کنگره، ماه گذشته گفته بود که قابلیت‌های منحصر به فرد اف۳۵ باید برای استفاده اسرائیل محفوظ باشد.

با وجود توافق «صلح تاریخی» امارات و بحرین، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر، وزیر دفاع و فرمانده نیروی هوایی اسرائیل، بارها در دو ماه اخیر با معامله یادشده میان آمریکا- امارات آشکارا مخالفت کرده‌اند.

اما دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، روز ۲۵ شهریور در آیین امضای «پیمان صلح» امارات و اسرائیل، در حضور نخست‌وزیر اسرائیل در کاخ سفید، به خبرنگاران گفت که معامله با امارات «می‌تواند به آسانی» انجام شود. تاریخ آذرماه برای نهایی کردن این معامله درنظر گرفته شده است.

امارات گفته است که کشورش با اسرائیل صلح کرده و از این روی، اسرائیل نباید نگران باشد.

حتی در صورت نهایی شدن این معامله، امارات باید تا سال‌های دیگر برای گرفتن نخستین فروند از جنگنده‌های اف۳۵ صبور باشد.

XS
SM
MD
LG