لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۵

خداحافظی علیرضا بیرانوند با لیگ فوتبال ایران


علیرضا بیرانوند (عکس از آرشیو)
علیرضا بیرانوند (عکس از آرشیو)

با اعلام باشگاه آنتورپ بلژیک، علیرضا بیرانوند حق تمرین با پرسپولیس را ندارد و برای پیوستن به تمرینات باشگاه جدیدش باید عازم بلژیک شود.

پرسپولیس خواهان آن بود که باشگاه بلژیکی به بیرانوند اجازه دهد سرخپوشان را تا پایان فصل جاری فوتبال ایران همراهی کند.

دروازه‌بان تیم ملی ایران اعلام کرده بود چهارشنبه ۱۱ تیر آخرین روز حضورش در تمرینات پرسپولیس است اما باشگاه جدیدش او را از هرگونه فعالیت ورزشی در ایران منع کرده.

لیگ بلژیک مانند لیگ فرانسه به خاطر شیوع کرونا و آمار بالای مبتلایان و تلفات جانی در این دو کشور، به طور کامل لغو شد.

باشگاه‌ها حالا مهیای شروع فصل جدید فوتبال این کشور می‌شوند که از ۱۶ مرداد آغاز خواهد شد.

کاوه رضایی، میلاد محمدی، علی قلیزاده و یونس دلفی سایر بازیکنان ایرانی‌اند که در لیگ بلژیک توپ می‌زنند.

آنتورپ فصل ناتمام بلژیک را با رتبه چهارم به پایان رساند و فصل آینده با دروازه‌بان ایرانی خود در مرحله مقدماتی لیگ اروپا حاضر خواهد شد.

این تیم ۱۱ مرداد در فینال جام حذفی به مصاف بروژ خواهد رفت و چه بسا سنگربان ایران در جام جهانی ۲۰۱۸ در همان نخستین بازی رسمی خود یک جام قهرمانی را در اروپا نصیب خود کند.

فوتبال ایران سه بازیکن در باشگاه‌ تراز اول بایرن مونیخ داشته است. بوندس لیگا، لالیگا، لیگ برتر انگلیس و لیگ فرانسه پذیرای بازیکنان ایرانی بوده‌اند.

اما کارنامه دروازه‌بان‌های ایرانی در اروپا پربار نیست و با وجود حضور چند دروازه‌بان، هیچوقت دروازه‎بانی از ایران نتوانسته در اروپا به شهرت برسد.

علیرضا بیرانوند راهی آنتورپ بلژیک می‌شود تا این رویه را تغییر دهد. اگر تعطیلی فوتبال به خاطر ویروس کرونا پیش نیامده بود، او زودتر باید روانه آنتورپ می‌شد.

یک قرن قبل حسینعلی خان سردار در سوئیس، دروازه‌بانی را به صورت آماتور در ژنو تجربه کرد. اما نیما نکیسا اولین دروازه‌بان ایرانی بود که به صورت رسمی و حرفه‌ای در اروپا بازی کرد.

دروازه‌بان تیم ملی ایران در جام ملت‌های ۱۹۹۶ آسیا که در جام جهانی ۱۹۹۸ نیز مقابل یوگسلاوی درون دروازه ایستاد، همان سال به وریا در سوپر لیگ یونان پیوست.

مسافر بعدی به اروپا علیرضا حقیقی بود که در روسیه، پرتغال و سوئد درون دروازه ایستاد.

او در روبین کازان فرصت عرض اندام نیافت. در پرتغال برای کوویلیا، پنافیل و ماریتیمو بازی کرد. در سوئد هم برای اسکیلستونا درون دروازه ایستاد.

آخرین تجربه اروپایی دروازه‌بان تیم ملی ایران در جام جهانی ۲۰۱۴، باشگاه شونسوال سوئد بود که تاب نیمکت نشینی نیاورد و جدا شد. او در حال حاضر سنگربان نساجی مازندران است.

عقیل اعتمادی که فوتبال را در هلند آغاز کرده، دروازه‌بان آلمره سیتی و گرافشاپ بوده. او مدتی سنگربان تراکتور تبریز بود.

دانیال داوری مانند اعتمادی محصول فوتبال ایران نیست در اینتراخت برانشویگ، گراس هاپرز سوئیس، آرمینیا بیله‌فلد و دوئیسبورگ به دروازه‌بانی پرداخت.

داوری که سه بازی ملی برای ایران انجام داده و سنگربان ذخیره در جام جهانی ۲۰۱۴ بود، الان در لیگ استانی آلمان دروازه‌بان روت وایس اوبرهاوزن است.

سوشا مکانی در میوندالن و استرومگودست نروژ بازی کرده و همچنان عضو باشگاه میوندالن است.

در حال حاضر اما موفق‌ترین دروازه‌بان ایرانی خارج از کشور امیر عابدزاده است؛ فرزند احمدرضا عابدزاده از افسانه‌های دروازه‌بانی در تاریخ فوتبال ایران.

امیر برای تیم مارتیمو در پریمیرا لیگای پرتغال به میدان می‌رود و دوشنبه شب ستاره تیمش در برابر بنفیکا بود و دروازه‌اش را بسته نگه داشت.

بیرانوند در تیم جدیدش با رافائلوف بازیکن مطرح تیم ملی اسراییل همبازی خواهد شد. نکته جالب اینکه رافائلوف دقیقاً مانند بیرانوند چهل بازی ملی در کارنامه دارد.

XS
SM
MD
LG