لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۰۲

درگیری پلیس با معترضان به نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری بلاروس


اعلام نتیجه انتخابات به تجمع هزاران نفر از معترضان در خیابان‌های مینسک انجامید
اعلام نتیجه انتخابات به تجمع هزاران نفر از معترضان در خیابان‌های مینسک انجامید

در پی شکل‌گیری اعتراضات به نتیجه انتخابات بلاروس که پیروز آن باز هم آلکساندر لوکاشِنکو اعلام شد، نیروهای امنیتی و پلیس با معترضان در مینسک، پایتخت، و دیگر شهرهای آن کشور درگیر شده‌اند.

آقای لوکاشنکو ۲۶ سال است که پی در پی برنده انتخابات می‌شود؛ انتخاباتی که از نظر ناظران بین‌المللی نه آزاد و نه عادلانه است. رقیب اصلی لوکاشنکو نیز پیروزی مجدد او در ششمین دور از انتخابات را نپذیرفته‌است.

تلویزیون دولتی بلاروس شب ۱۹ مرداد اعلام کرد آلکساندر لوکاشنکو تقریبا ۸۰ درصد آرا را از آن خود کرده‌است.

بنا بر آن‌چه رسانه دولتی بلاروس می‌گوید رقیب رئیس‌جمهوری، اسویاتلانا سیخانوسکایا، حدود هفت درصد آرا به دست آورده‌است. در روزهای گذشته شمار زیادی از هواداران خانم سیخانوسکایا در نقاط مختلف کشور در کارزارهای انتخاباتی جمع شده بودند.

اعلام نتیجه انتخابات نیز به تجمع هزاران نفر از معترضان در خیابان‌های مینسک انجامید؛ در برخی نقاط پایتخت درگیری‌های شدیدی رخ داده است و نیروهای امنیتی گلوله‌های لاستیکی شلیک کرده، با استفاده از خودروهای آب‌پاش و گلوله‌های اشک‌آور با شهروندان معترض رویارو شده‌اند.

در برخی تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نیروهای پلیس در حال زدن معترضان با باتون دیده می‌شوند و در یکی از این فیلم‌ها خودروی پلیس یکی از معترضان را زیر می‌گیرد.

مینسک
مینسک
بنا بر گزارش‌ها ده‌ها نفر بازداشت شده‌اند
بنا بر گزارش‌ها ده‌ها نفر بازداشت شده‌اند

در شهر برست، در مرز بلاروس و لهستان، هم نیروهای امنیتی با شلیک گلوله‌های اشک‌آور و نارنجک‌های نورزا به صف راهپیمایان یورش برده‌اند.

گزارش‌هایی از بازداشت شماری از معترضان منتشر شده‌است. به گزارش یکی از سازمان‌های مدافع حقوق بشر مستقر در مینسک دست‌کم ۱۲۶ نفر در شهرهای مختلف بازداشت شده‌اند. بنا بر این گزارش ۱۶ روزنامه‌نگار و ۴۰ تن از ناظران نیز در میان بازداشت‌شدگان هستند.

خبرگزاری دولتی بلتا گفته نیروهای پلیس و نیروهای امنیتی «در حال حاضر کنترل اوضاع را در دست دارند».

اسویاتلانا سیخانوسکایا گفته نتیجه انتخابات را نمی‌پذیرد: «من به چشم‌هایم اطمینان دارم؛ و دیده‌ام که اکثریت با ما است».

تونی ولوسکی از رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی پیش‌تر در گزارشی تحلیلی به عوامل پیروزی لوکاشنکو در انتخابات و این‌که چرا از نظر ناظران، انتخابات آن کشور آزاد و عادلانه نیست پرداخته بود.

کنترل کمیسیون مرکزی انتخابات، دستکاری در آرا با اعمال اجباری رای‌گیری زودتر از موعد، موانع متعدد در برابر نظارت‌های بین‌المللی و استفاده از زور، نیروهای مسلح و سرکوب اعتراضات از جمله این عوامل به‌شمار می‌روند.

XS
SM
MD
LG