لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۲

آنتونی بلینکن خواستار یکپارچگی دفاعی کشورهای عربی خلیج فارس برای مقابله با ایران شد


بلینکن می‌گوید آمریکا در مورد یکپارچه‌سازی دفاع هوایی و موشکی و تقویت امنیت دریایی، با شش کشور عربی گفت‌وگو خواهد کرد
بلینکن می‌گوید آمریکا در مورد یکپارچه‌سازی دفاع هوایی و موشکی و تقویت امنیت دریایی، با شش کشور عربی گفت‌وگو خواهد کرد

وزیر خارجه ایالات متحده دریک سخنرانی خواستار یکپارچگی دفاعی بین کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس برای مقابله با ایران شد.

آنتونی بلینکن که به عربستان سعودی سفر کرده است، روز دوشنبه ۹ اردیبهشت در نشست وزیران خارجه شورای همکاری خلیج فارس، با اشاره به حملات موشکی و پهپادی ایران به اسرائیل گفت: «این حمله بیانگر تهدید فوری و فزاینده ایران است اما همچنین ضرورت همکاری ما در زمینه دفاع یکپارچه را نشان می‌دهد.»

او افزود ایالات متحده در هفته‌های آینده در مورد یکپارچه‌سازی دفاع هوایی و موشکی و تقویت امنیت دریایی، با شش کشور عضو این شورا گفت‌وگو خواهد کرد.

ایران در واکنش به کشته شدن هفت نظامی ارشد خود در حمله به ساختمان کنسولگری‌اش در دمشق که آن را به اسرائیل نسبت داده است، بامداد ۲۵ فروردین ۱۷۰ پهپاد، ۱۲۰ موشک بالستیک و ۳۰ موشک کروز به اسرائیل شلیک کرد.

مقام‌های اسرائیلی اسرائیل می‌گویند ۹۹ درصد از این پرتابه‌ها با همکاری آمریکا، بریتانیا، فرانسه و اردن رهگیری و منهدم شدند.

حضور آقای بلینکن در ریاض اولین سفر او به منطقه از زمان درگیری بین اسرائیل و ایران است.

آمریکا در حال حاضر روابط نظامی قوی با همه کشورهای عربی خلیج فارس دارد، اما روابط میان شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس در سال‌های اخیر دچار فراز و نشیب بوده است.

وزیر خارجه ایالات متحده در سخنرانی روز دوشنبه خود گفت که منطقه برای آینده خود یک انتخاب دارد، از جمله «آینده‌ای که حامل تفرقه، ویرانی، خشونت و بی‌ثباتی دائمی است».

او اظهار داشت که کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس از طریق تماس با آمریکا، «یکپارچگی بیشتر» و «صلح بیشتر» را انتخاب کردند.

بلینکن: عادی‌سازی روابط عربستان با اسرائیل نزدیک به تکمیل است

وزیر خارجه ایالات متحده در سخنرانی دیگری که در مجمع جهانی اقتصاد در ریاض انجام داد، گفت آمریکا و عربستان در یک ماه گذشته «کار فشرده‌ای» را با یکدیگر در زمینه عادی‌سازی روابط اسرائیل و عربستان انجام داده‌اند.

آقای بلینکن افزود: «ایالات متحده به نهایی شدن یک پیمان امنیتی با عربستان سعودی نزدیک است که در صورت صلح با اسرائیل پیشنهاد می‌شود.»

او گفت: «کاری که عربستان سعودی و آمریکا با هم در زمینه توافقات خود انجام داده‌اند، بالقوه بسیار نزدیک به تکمیل است.»

در حال حاضر، دو کشور امارات متحده عربی و بحرین، اسرائیل را به رسمیت شناخته‌اند اما تلاش عمده آمریکا عادی‌سازی رابطه بین عربستان سعودی و اسرائیل است.

وزیر خارجه آمریکا گفت: «برای پیشبرد عادی‌سازی، دو چیز مورد نیاز است: آرامش در غزه و مسیری مطمئن به سوی تشکیل یک کشور فلسطینی.»

«حماس پیشنهاد سخاوتمندانه را بپذیرد»

آقای بلینکن روز دوشنبه همچنین گفت که امیدوار است حماس پیشنهاد «فوق‌العاده سخاوتمندانه» برای توقف حمله اسرائیل به غزه در ازای آزادی گروگان‌ها را بپذیرد.

به گفته او، «حماس پیشنهادی از سوی اسرائیل دریافت کرده که فوق‌العاده سخاوتمندانه است. در این لحظه تنها چیزی که بین مردم غزه و آتش‌بس ایستاده است حماس است».

وزیر خارجه آمریکا افزود: «آن‌ها باید تصمیم بگیرند و باید سریع تصمیم بگیرند. امیدوارم که تصمیم درستی بگیرند.»

گزارش‌ها حاکی است که قرار بود هیئتی از حماس روز دوشنبه به مصر برود که همراه با قطر در حال میانجیگری برای دستیابی به توافقی است که باعث توقف حملات اسرائیل و آزادی گروگان‌ها شود.

گروه افراطی حماس که از سوی آمریکا، اتحادیه اروپا و شماری دیگر از کشورهای غربی سازمانی تروریستی شناخته می‌شود، ۱۵ مهر پارسال به شهرک‌های جنوب اسرائیل حمله کرد و بیش از ۱۲۰۰ نفر را کشت. صدها اسرائیلی نیز از سوی شبه‌نظامیان این گروه ربوده و به نوار غزه منتقل شدند.

اسرائیل در واکنش به این حمله مرگبار، ماه‌هاست که نوار غزه را هدف حملات شدید هوایی و زمینی قرار داده و از طرح خود برای یورش به رفح در جنوب این باریکه خبر داده است که آخرین پایگاه حماس محسوب می‌شود.

بر اساس آمارهای وزارت بهداشت تحت کنترل حماس، جنگ غزه تا کنون بیش از ۳۴ هزار کشته برجای گذاشته است. صدها هزار نفر نیز در این باریکه آواره شده و بویژه به شهر رفح در نزدیکی مرز مصر رفته‌اند.

گروه حماس تاکنون شماری از گروگان‌های اسرائیلی را در ازای آزادی تعداد زیادی از فلسطینی‌ها و همچنین ارسال کمک‌های دارویی و غذایی به نوار غزه آزاد کرده است. با این حال بیش از یکصد گروگان اسرائیلی همچنان در دست این گروه و سایر شبه‌نظامیان فلسطینی است.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، فرانسه و آسوشیتدپرس/ک.ر/ ع.م
XS
SM
MD
LG