لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۵

هشدار دوباره وزیر خارجه آمریکا درباره فرصت محدود احیای برجام


آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا
آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا روز چهارشنبه ۱۴ مهر اظهار داشت که در گفت‌وگو با سرگئی لاوروف، همتای روس باردیگر هشدار داده است با توجه اقدام ایران در توسعه برنامه هسته‌ای خود فرصت محدود برای احیای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) رو به اتمام است.

وزیر امور خارجه آمریکا در کنفرانس خبری در پاریس در حاشیه سازمان همکاری و توسعه اقتصادی و در پاسخ به پرسشی در خصوص تماس تلفنی خود با وزیر خارجه روسیه گفت، بله، (مذاکرات) ما روی مساله برجام متمرکز بود و فکر می کنم ایالات متحده و روسیه علاقه مشترکی در خصوص بازگشت متقابل (واشینگتن و تهران) به تعهدات در چارچوب برجام دارند.

آنتونی بلینکن با اشاره به اینکه روسیه در روند مذاکرات برجام مشارکت «مهمی» داشته است٬ اضافه کرد، ما در خصوص اجرای تعهدات آمریکا صحبت کردیم و این که ضروری است ایران نیز چنین اقداماتی را انجام دهد.

به دنبال خروج آمریکا از برجام در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ، ایران نیز با عدول از تعهدات در چارچوب این توافق برنامه هسته ای خود را توسعه می‌دهد. اوایل سال جاری مذاکرات احیای برجام با میانجیگری اتحادیه اروپا و حضور غیر مستقیم آمریکا در وین برگزار شد اما این مذاکرات به دنبال روی کار آمدن دولت ابراهیم رئیسی متوقف شده است و هنوز مشخص نیست چه زمانی از سر گرفته خواهد شد.

وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه این کنفرانس خبری تصریح کرد، من به وزیر امور خارجه سرگٍئی لاوروف گوشزد کردم که فرصت (برای احیای برجام) محدود و محدودتر می‌شود و این در مورد علاقه ما نیز صدق می‌کند٬ چرا همان‌گونه که پیشتر نیز گفته‌ام اقدامات ایران در (توسعه) برنامه هسته‌ایش برخلاف تعهداتش در برجام است و (نادیده گرفتن) محدودیت‌هایی است که این توافق بر به کارگیری سانتریفیوژهای پیشرفته‌‌تر برای غنی سازی اورانیوم ۲۰ و ۶۰ درصدی اعمال کرده است.

آنتونی بلینکن تاکید کرد که با توجه به این اقدامات ایران «ما داریم به نقطه‌ای نزدیک و نزدیکتر می‌شویم که بازگشت صرف به مفاد و چارچوب‌های تعیین شده در برجام دیگر مزایای در نظر گرفته شده در آن توافق را نخواهد داشت.»

همزمان با تماس تلفنی سرگئی لاوروف و آنتونی بلینکن، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران در مسکو به سر می‌برد.

حسین امیرعبداللهیان روز گذشته و پیش از دیدار با سرگئی لاوروف درباره پرونده‌ هسته‌ای ایران گفت: «اگر قرار شود مذاکرات هسته‌ای مسیر هشت سال گذشته را طی کند و مذاکره برای مذاکره باشد، قطعا جمهوری اسلامی در زمان خودش تصمیم مقتضی را در آن چارچوب اتخاذ خواهد کرد.»

وزیر امور خارجه ایران اضافه کرد: «در بحث مذاکرات هسته‌ای چند هفته‌ای است جلسات فشرده طولانی داریم و یکی از سؤالات در آن جلسه این است که چگونه دور جدید مذاکرات نتیجه ملموس و عملی داشته باشد.»

آمریکا و کشورهای غربی از ایران خواسته‌اند هرچه زودتر به این مذاکرات بازگردد. این کشورها با اشاره به عدول ایران از تعهداتش در چارچوب برجام، از تداوم پیشرفت و توسعه برنامه هسته‌ای این کشور ابراز نگرانی کرده‌اند.

این در حالی است که مقام‌های جمهوری اسلامی از جمله وزیر امور خارجه ایران به پرسش درباره زمان آغاز دوباره مذاکرات احیای برجام، پاسخ‌های مبهمی می‌دهند.

با استفاده از وب سایت وزارت خارجه آمریکا و رادیو فردا
XS
SM
MD
LG