لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۶

گفت‌وگوی کوتاه وزرای خارجه آمریکا و روسیه در حاشیه اجلاس وزرای خارجه گروه ۲۰


آنتونی بلینکن
آنتونی بلینکن

حملات تند لفظی بین آمریکا و متحدان اروپایی آن با روسیه در مورد جنگ اوکراین بر فضای جلسه وزرای خارجه کشورهای گروه ۲۰ در دهلی سایه انداخت و هر یک از طرفین دیگری را به بی ثبات کردن جهان متهم کرد.

وزرای خارجه آمریکا و روسیه در حاشیه این جلسه دیدار کوتاهی داشتند و آنتونی بلینکن از سرگئی لاورف خواست که مسکو در تصمیم خود برای تعلیق پیمان «استارت نو» تجدید نظر کند.

به گفته یک مقام آمریکایی که آنتونی بلینکن را در این سفر همراهی می‌کند، وزیر خارجه آمریکا در دیدار با همتای روسی خود گفت که واشنگتن آماده است تا هر زمانی که لازم باشد از اوکراین برای دفاع از خود حمایت کند.

گفت‌وگوی آنها حدود ده دقیقه طول کشید و اولین مذاکره رو در روی وزرای خارجه آمریکا و روسیه از شروع تهاجم نظامی به اوکراین بود.

مقام آمریکایی به خبرگزاری‌های بین المللی گفت:«ما همواره امیدوار خواهیم ماند که روسیه سیاست خود را معکوس کند و مذاکره دیپلماتیک برای بنای یک صلح عادلانه و پایدار را بپذیرد. ولی از آنچه که در ملاقات امروز روی داد چنین تغییری در سیاست روسیه حداقل در آینده نزدیک بعید به نظر می رسد.»

او افزود که وزیر خارجه آمریکا در این گفت‌وگوی کوتاه می‌خواست هر گونه توهم یا تصوری مبنی بر تضعیف حمایت واشنگتن و متحدانش از اوکراین را برطرف کند.

خبرگزاری‌های روسی به نقل از وزارت خارجه این کشور گفتند که ملاقات سرگئی لاورف و آنتونی بلینکن «گذری» بوده و دو طرف ملاقات و یا مذاکره ای نداشتند.

خبر گفت‌وگوی کوتاه وزرای خارجه آمریکا و روسیه در پایان جلسه یک روزه وزرای خارجه گروه ۲۰ منتشر شد که تحت الشعاع مباحث مربوط به جنگ اوکراین قرار گرفت.

ایالات متحده و متحدان اروپایی آن از کشورهای عضو گروه ۲۰ خواستند با اعمال فشار بیشتر روسیه را به توقف جنگ در اوکراین وادار کنند.

در مقابل روسیه غرب را متهم کرد که دستور جلسه را به یک بحث «محمل» تبدیل کرده و کشورهای غربی تلاش می‌کنند مسئولیت ناکامی های اقتصادی خود را به دوش روسیه بیاندازند.

آنتونی بلینکن در بیانیه‌ای که پس از پایان جلسه منتشر شد گفت:«به خاطر صلح بین المللی و ثبات اقتصادی باید به فشار بر روسیه برای پایان جنگ و خروج نیروهایش از اوکراین ادامه بدهیم. متاسفانه این جلسه نیز به دلیل تجاوز نظامی روسیه مخدوش شد.»

وزرای خارجه آلمان، فرانسه و هلند نیز از موضع وزیر خارجه آمریکا حمایت کردند.

وزیر خارجه آلمان گفت متاسفانه یکی از اعضای گروه ۲۰ مانع تمرکز سایر کشورها روی مسایل مهمی است که این گروه به آن خاطر تاسیس شده است. او از روسیه خواست به پیمان «استارت نو» و تماس با آمریکا در زمینه کنترل سلاح‌های هسته‌ای بازگردد.

وزیر خارجه فرانسه نیز گفت جنگ در اوکراین با ایجاد ناامنی مواد غذایی و انرژی و افزایش نرخ تورم به تمام کشورهای جهان لطمه زده است.

وزیر خارجه هلند نیز در مصاحبه‌ای گفت تنها مسئول جنگ در اوکراین روسیه است و تحریم‌ها علیه آن کشور باید ادامه یابد.

در مقابل سرگئی لاورف، وزیر خارجه روسیه، غرب را مسئول بحران سیاسی و اقتصادی جهان معرفی کرد. او در بیانیه ای افزود:«تعدادی از دولت های غربی مباحث گروه ۲۰ را به سخره گرفته و تلاش کردند مسئولیت ناکامی‌های اقتصادی خود را بردوش روسیه بیاندازند.»

او کشورهای غربی را به « ناکام کردن بی‌شرمانه» طرح صادرات غله از مسیر دریای سیاه متهم کرد که بر اساس توافقی با میانجیگری ترکیه و سازمان ملل زمینه از سرگیری صادرات غله اوکراین را فراهم کرده بود.

دولت هند که امسال ریاست دوره ای گروه 20 را برعهده دارد تلاش کرده بود موضوعات مهم دیگری نظیر پیامدهای اقتصادی جنگ، تغییرات اقلیمی و مشکل بدهی‌های خارجی کشورهای فقیر را در اجلاس روز پنجشنبه در اولویت قرار داد.

به رغم تلاش‌های هند برای تنظیم یک بیانیه مشترک در پایان این جلسه، به دلیل اختلاف بر سر جنگ در اوکراین چنین نتیجه ای حاصل نشد و اجلاس وزرای خارجه کشورهای گروه۲۰ به انتشار سندی شامل خلاصه تصمیم‌گیری‌های اجلاس بسنده کرد.

XS
SM
MD
LG