لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۹

بلینکن در نامه‌ای به اشرف غنی راه‌های تسریع روند صلح در افغانستان را پیشنهاد کرد


آنتونی بلینکن، وزیر امورخارجه آمریکا و اشرف غنی، رئیس‌جمهوری افغانستان (سمت چپ تصویر)
آنتونی بلینکن، وزیر امورخارجه آمریکا و اشرف غنی، رئیس‌جمهوری افغانستان (سمت چپ تصویر)

وزیر خارجه آمریکا در نامه‌ای به رئیس جمهوری افغانستان، با هشدار در مورد احتمال قدرت گرفتن دوباره طالبان در صورت خروج نیروهای آمریکایی، راه‌هایی را برای تسریع روند صلح در افغانستان و دستیابی به آتش‌بس پایدار پیشنهاد کرد.

آنتونی بلینکن در این نامه که روز یکشنبه ۱۷ اسفند توسط شبکه خبری افغانستان «طلوع‌نیوز» رسانه‌ای شد، به تشریح استراتژی دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، پرداخته است.

آقای بلینکن پیشنهاد برگزاری نشستی با همکاری سازمان ملل متحد و با حضور وزیران خارجه و نمایندگانی از کشورهای روسیه، ایران، چین، هند، پاکستان و آمریکا را مطرح کرده است تا «رویکردی واحد برای حمایت از صلح در افغانستان» را به بحث و گفت‌وگو بگذارند.

این نامه می‌افزاید که دولت بایدن از زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان، خواسته است تا «نسخه مکتوب پیشنهادات» را که با هدف تسریع روند صلح و آتش‌بس تنظیم شده با اشرف غنی و رهبران طالبان به اشتراک بگذارد.

در بخش دیگری از نامه اخیر دیپلمات ارشد آمریکا آمده است که این اسناد به دولت در کابل و طالبان امکان می‌دهد تا به سمت تدوین اصولی قانون اساسی کشور، ترسیم نقشه راه برای تاسیس دولتی جدید و فراگیر و همچنین تعیین شرایط آتش‌بس دائم گام بردارند.

در همین حال، ایالات متحده از ترکیه خواسته است که میزبانی نشستی در سطح مقامات ارشد دو طرف را طی هفته‌های آتی بر عهده بگیرد تا توافق صلح هرچه سریع‌تر نهایی شود.

براساس توافق دولت دونالد ترامپ با گروه طالبان در ۱۰ اسفند پارسال، تمامی سربازان، پرسنل اطلاعاتی و شرکت‌های امنیتی خصوصی آمریکایی تا ماه مه ۲۰۲۱ از افغانستان خارج خواهند شد.

براساس توافق دوحه، گروه طالبان نیز باید با ارائه تضمین‌هایی در زمینه اقدامات ضد تروریستی و کاهش خشونت، حملاتش به نیروهای آمریکایی را متوقف کند و به مذاکرات صلح با دولت افغانستان ادامه دهد.

وزیر خارجه آمریکا در پایان نامه خود تاکید کرده است که هیچ‌یک از گزینه‌های واشینگتن در مورد افغانستان، از جمله خروج کامل نظامیان آمریکا تا اول ماه مه آینده (۱۱ اردیبهشت) حذف نشده است.

وزارت دفاع آمریکا ماه گذشته اعلام کرد که تعداد نیروهای آمریکایی مستقر در افغانستان را به دو هزار و ۵۰۰ نفر کاهش داده است. این کم‌ترین میزان نیروهای آمریکایی در افغانستان از سال ۲۰۰۱ تاکنون است.

گرچه ینس استولتنبرگ، دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) روز ۳۰ بهمن گفته بود، این سازمان هنوز در مورد آینده نیروهای مستقر در افغانستان تصمیم نهایی را اتخاذ نکرده است. هم‌اکنون، ۹ هزار و ۶۰۰ نفر از نیروهای ناتو در افغانستان مستقر هستند.

آنتونی بلینکن در ادامه نتیجه‌گیری خود تصریح کرده است: «به‌رغم تداوم کمک‌های مالی ایالات متحده به نیروهای شما پس از خروج نظامی، نگران آن هستم که وضعیت امنیت بدتر شود و طالبان بتوانند به سرعت پیشروی زمینی خود را عملی کند».

او می‌افزاید: «بی‌پرده و صریح با شما حرف زدم تا فوریت لحن مرا در رابطه با این کار جمعی که در نامه تشریح شده است، درک کنید».

سخنگوی طالبان روز شنبه ۱۶ اسفند دیدار اعضای این گروه شبه نظامی با آقای خلیل‌زاد و ژنرال اسکات میلر، فرمانده نیروهای آمریکایی، را تایید کرد.

حدود یک ماه پیش، وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) هشدار داده بود که گروه طالبان به تعهدات خود برای کاهش خشونت و قطع رابطه با گروه تروریستی القاعده در چارچوب توافق صلح عمل نمی‌کند.

جان کربی، سخنگوی پنتاگون، در اولین مصاحبه مطبوعاتی خود در دولت بایدن، تاکید کرده بود در صورتی‌ که طالبان به تعهداتش در توافق سال گذشته با آمریکا عمل نکند، یافتن راهی برای حل و فصل مسائل موجود با این گروه شبه‌نظامی دشوار خواهد بود.

با استفاده از گزارش خبرگزاری الجزیره و رادیو فردا/ آ.ت/ ک.ر
XS
SM
MD
LG