لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۴

هشدار بلینکن: مذاکره با ایران نمی‌تواند نامحدود ادامه یابد


آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، می‌گوید روند گفت‌و‌گوها با ایران بر سر برجام نمی‌تواند به طور «نامحدود» ادامه پیدا کند و اکنون زمان تصمیم‌گیری ایران است.

وی روز پنج‌شنبه، هفتم مرداد، در کنفرانسی در کویت افزود که ایالات متحده «حسن نیت و تمایل» خود برای بازگشت به توافق برجام را نشان داده و در حال حاضر «توپ در زمین ایران است.»

ایران و آمریکا شش دور مذاکرات غیرمستقیم با میانجیگری اعضای حاضر در توافق برجام را در وین، پایتخت اتریش، با هدف بازگشت تهران به تعهدات هسته‌ای خود و لغو تحریم‌های آمریکا انجام داده‌اند تا برجام را احیا کنند. اما به دنبال انتخابات ریاست جمهوری در ایران، فاصله میان دور ششم مذاکرات با دور بعدی طولانی شده است.

آخرین دور مذاکرات هسته‌ای ۳۰ خردادماه برگزار شد و با اعلام پیروزی ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست‌ جمهوری ایران، عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه دولت اعلام کرد دور بعدی مذاکرات برجام به بعد از زمان تحلیف آقای رئیسی محول شده است.

همچون وزیر خارجه ایالات متحده، وزارت خارجه فرانسه نیز پیش از این هشدار داده بود که ایران با عدم بازگشت سریع به میز مذاکرات، شانس توافق هسته‌ای و احیای برجام را به خطر می‌اندازد.

اظهارات آنتونی بلینکن پس از آن بیان می‌شود که کاظم غریب‌آبادی، نماینده ایران در سازمان‌های بین‌المللی در وین درباره این گفت‌و‌گوها گفت که آمریکایی‌ها بسیاری از خواسته‌های جمهوری اسلامی را برای احیای این توافق از جمله برداشتن تحریم‌های ۵۰۰ شخص و نهاد نپذیرفته‌اند.

به گفته وی، آمریکا در مذاکرات احیای برجام، بر «موضع عناد آمیز» خود اصرار داشته است.

نماینده ایران در سازمان‌های بین‌المللی در وین در این مصاحبه گفته است، آمریکایی‌ها «کل تفاهم را به پذیرش بندی در خصوص انجام گفت‌وگوهای آتی در مورد مسائل منطقه‌ای گره زدند که کاملاً با موضوع مذاکرات غیرمرتبط و مضر است.»

هشدار آمریکا درباره ضرورت واکنش ایران به خواسته‌های مذاکره‌کنندگان غربی در شرایطی مطرح می‌شود که علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز چهارشنبه ۶ مرداد، در آخرین دیدار با اعضای دولت روحانی گفت: «هرجایی که کارهایتان را منوط کردید به غرب، ناموفق ماندید.»

بر اساس توافق هسته‌ای بین ایران و شش قدرت جهانی موسوم به برجام در سال ۱۳۹۴، ایران پذیرفت بسیاری از فعالیت‌های اتمی خود را متوقف کند و در مقابل، تحریم‌های بین‌المللی علیه آن لغو یا تعلیق شود.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا، در اردیبهشت ۱۳۹۷ با خروج از برجام، خواستار توافق گسترده‌تری با ایران بود که بتواند علاوه بر اصلاح این توافق، فعالیت‌های منطقه‌ای و برنامه موشکی ایران را نیز در بربگیرد.

به همین دلیل دولت ترامپ برای آوردن ایران به پای میز مذاکره از سال ۲۰۱۷ با سیاست «فشار حداکثری» تحریم‌های گسترده‌ای را علیه تهران اعمال کرده است.

در مقابل جمهوری اسلامی ایران از مذاکره با دولت ترامپ خودداری کرد و در واکنش به تحریم‌های آمریکا از نیمه اردیبهشت ۹۸، همزمان با سالگرد خروج دولت دونالد ترامپ از برجام، طی مراحل گوناگون از تعهداتش در چارچوب برجام عدول کرده است.

با استفاده از گزارش‌های رویترز و رادیوفردا/ ب. ب./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG