لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۴

بلینکن: ایجاد مسیر برای تشکیل کشور فلسطینی بهترین راه جهت منزوی کردن ایران است


وزیر خارجه آمریکا می‌گوید نزدیک شدن اسرائیل و کشورهای عربی نیز راهی برای منزوی کردن ایران و گروه‌های نیابتی آن است
وزیر خارجه آمریکا می‌گوید نزدیک شدن اسرائیل و کشورهای عربی نیز راهی برای منزوی کردن ایران و گروه‌های نیابتی آن است

وزیر خارجه آمریکا در پایان مأموریت منطقه‌ای خود در خاورمیانه گفت ایجاد مسیر برای تشکیل کشور فلسطینی «بهترین راه برای منزوی کردن ایران است».

آنتونی بلینکن پنجشنبه ۲۱ دی‌ماه در قاهره در پی دیدار با عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهور مصر، به خبرنگاران گفت منطقه با دو مسیر روبه‌رو است که در مسیر اول، «اسرائیل یکپارچه، با تضمین‌های امنیتی و تعهدات کشورهای منطقه به علاوه ایالات متحده آمریکا و همچنین یک کشور فلسطینی، حداقل راهی برای تشکیل آن کشور» وجود دارد.

او افزود: «راه دیگر این است که شاهد تروریسم، نیهیلیسم، ویرانی توسط حماس، حوثی‌ها و حزب‌الله باشیم که همگی توسط ایران حمایت می‌شوند.»

گروه افراطی حماس از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا به عنوان یک گروه تروریستی شناخته می‌شود.

وزیر خارجه آمریکا افزود اسرائیل در حال همکاری با کشورهای منطقه است.

به گزارش خبرگزاری‌های فرانسه و رویترز، آقای بلینکن گفت نزدیک شدن اسرائیل و کشورهای عربی نیز راهی برای منزوی کردن ایران و گروه‌های نیابتی وابسته به آن است.

او گفت آمریکا برای گرفتن اطمینان از این‌که وضعیت در کرانه باختری به مرحله انفجاری نرسد متمرکز شده است.

اشاره آقای بلینکن به سلسله درگیری‌های دامنه‌دار سه ماه اخیر بین ارتش و نیروهای امنیتی اسرائیل با فلسطینیان در کرانه باختری است که در جریان آن صدها فلسطینی کشته و هزاران تن به ظن ارتباط با «باندهای تروریستی» مانند حماس بازداشت شده‌اند.

همزمان با این گفته‌های آنتونی بلینکن در قاهره، بحران در روابط اسرائیل و فلسطینیان در کرانه باختری در روز پنجشنبه ادامه یافت و ارتش اسرائیل از عملیات خود در جستجوی «مظنونین به ترور» در شهر جنین در بخش شمالی کرانه غربی خبر داد.

آنتونی بلینکن در نشست خبری قاهره این را نیز گفت که در جریان این سفر خود به منطقه «شاهد تحول تدریجی قابل توجهی» در جنگ اسرائیل و گروه افراطی حماس بوده است.

به نوشته رویترز، آقای بلینکن که از بحرین به قاهره رفته بود، احتمالا در دیدار با عبدالفتاح سیسی در مورد مذاکرات با حماس که مصر و قطر در آن نقش میانجی را دارند، رایزنی کرد.

وزیر خارجه آمریکا این هفته در گفت‌وگو با شبکه آمریکایی ان‌بی‌سی گفت امیدوار است که حماس در باره آزادی بیشتر گروگان‌های اسرائیلی مذاکره کند.

اما شبکه کان اسرائیل ۲۰ دی خبر داد که حماس پیشنهادات جدید ارائه شده از سوی اسرائیل توسط کشورهای میانجی را رد کرده است.

به گفته شبکه کان، حماس توقف کامل عملیات جنگی اسرائیل در غزه و بیرون کشیدن تمام نظامیان اسرائیلی از این باریکه را پیش‌شرط هر نوع مذاکره احتمالی آتی قرار داده است.

دستیابی به توافقی که در آن کشورهای همسایه غزه در بازسازی این منطقه مشارکت کنند و وضعیت سیاسی غزه در در دوران پس از جنگ جاری در جریان مذاکرات آقای بلینکن با سران کشورهای منطقه مطرح شد.

یک روز پیش از ملاقات آنتونی بلینکن با رئیس‌جمهور مصر، عبدالفتاح سیسی با سفر به بندر عقبه در اردن با ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن و محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی برای هماهنگی در خصوص رویکرد سه حکومت در قبال جنگ جاری منطقه دیدار و گفت‌وگو کردند.

آنتونی بلینکن روز چهارشنبه در دیدار با محمود عباس در رام‌الله در کرانه غربی رود اردن خواهان آن شد که تشکیلات خودگردانی با انجام اصلاحاتی، اعتبار لطمه‌دیده خود را تقویت کند تا در آینده حکمرانی غزه نقشی ایفا کند.

آقای بلینکن پس از دیدار با محمود عباس گفت رهبری تشکیلات خودگردانی به انجام اصلاحات متعهد خواهد بود.

منابع فلسطینی و منطقه گفته بودند که ملاقات محمود عباس و آنتونی بلینکن با ابراز خشم شدید از سوی رهبری تشکیلات فلسطینی علیه حمایت آمریکا از اسرائیل همراه بود و در فضای پرتنش پایان گرفت.

براساس ارزیابی‌ها، حکومت خودگردان فلسطینی محبوبیت و مقبولیت زیادی در میان فلسطینیان کرانه غربی و باریکه غزه ندارد.

آقای بلینکن با مأموریت جلوگیری از گسترش بحران جاری میان ارتش اسرائیل با گروه افراطی حماس و تبدیل شدن احتمالی آن به یک جنگ منطقه‌ای، از ۹ کشور منطقه و همچنین از کرانه غربی رود اردن دیدار کرد.

وزیر خارجه آمریکا از آغاز جنگ اسرائیل و گروه افراطی حماس در مجموع پنج بار به اسرائیل و چهار بار به کشورهای منطقه سفر کرده است.

آقای بلینکن در جریان این سفر گفت نابودی کامل حماس، که اسرائیل آن را یکی از اهداف اصلی خود از جنگ تعیین کرده، به طور کامل قابل تحقق نیست.

او در مذاکرات با رهبران اسرائیل در روز سه‌شنبه، از شمار بالای تلفات در غزه ابراز نارضایتی کرد و خواهان افزایش کمک‌های انسانی به غزه شد. آقای بلینکن همچنین بر لزوم بازگشت فلسطینیان رانده شده از شمال غزه به محل زندگی خود تأکید کرد.

سفر وزیر خارجه آمریکا به منطقه در شرایطی بود که خطر گسترش درگیری میان اسرائیل و حزب‌الله در لبنان و ورود هرچه بیشتر گروه‌های نیابتی ایران در عراق به کارزار جنگی مطرح بود و تردد آزاد دریایی از سوی کشتی‌های بین‎‌المللی در دریای سرخ از ناحیه حملات شورشیان حوثی یمنی متحد ایران با تهدید روبه‌رو شده‌ است.

آقای بلیینکن روز چهارشنبه خطر ناشی از حوثی‌ها را در مذاکرات خود با سران بحرین، کشوری که میزبان ناوگان دریایی آمریکا در منطقه است، مطرح کرد.

قاهره ظاهرا آخرین توقفگاه آقای بلینکن در سفر منطقه‌ای این بار او بود. با این حال، برخی رسانه‌های منطقه بعید ندانسته بودند که او در ساعات پایانی روز پنجشنبه «دیداری غافلگیرکننده» از بیروت، پایتخت لبنان، داشته باشد.

رویترز گزارش داده است که همزمان آموس هوکشتاین، نماینده ویژه آمریکا در امور انرژی و میانجی‌گر میان اسرائیل و لبنان، روز پنجشنبه برای ادامه مذاکرات با مقامات لبنان در بیروت به سر می‌برد.

مرز اسرائیل با جنوب لبنان در روز ۲۱ دی کماکان شاهد حملات متقابل میان ارتش اسرائیل و گروه حزب‌الله بود.

رسانه‌های اسرائیل می‌گویند از اواسط این هفته و درپی کشته شدن چند تن از فرماندهان حزب‌الله، حملات راکتی و پهپادی آن گروه علیه شمال اسرائیل به میزان محسوسی کاسته شده است. اسرائیل مسئولیت کشتن چند تن از فرماندهان میدانی حزب‌الله را پذیرفت.

در این میان، ارتش اسرائیل روز ۲۱ دی که روز نود و هفتم از جنگ ارتش این کشور با گروه افراطی حماس در باریکه غزه است، به عملیات جنگی در مناطق خان یونس در بخش جنوبی این باریکه ادامه داد. ارتش در این روز اعلام کرد که عملیات در خان یونس را «گسترش» داده و بیش از ۳۰۰ دهانه «تونل تروریستی» را در این منطقه کشف کرده است.

رسانه‌های اسرائیل گزارش دادند که نیروی هوایی این کشور روز پنجشنبه «اهداف تروریستی» در اردوگاه المغازی در بخش میانی غزه را بمباران کرد.

منابع فلسطینی وابسته به گروه افراطی حماس مدعی شدند که شمار تلفات غزه روز ۲۱ دی به حدود ۲۳ هزار و ۵۰۰ نفر نزدیک شد. این منابع از آغاز این جنگ شمار شبه‌نظامیان کشته شده را اعلام نکرده و بر تعداد زنان و کودکان کشته شده تأکید دارند.

با استفاده از خبرگزاری رویترز، فرانسه و رسانه‌های اسرائیل/ف.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG