لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۱

بلینکن: نیروهای اوکراینی پیشروی‌‌های چشم‌گیری با ضدحملات خود داشته‌اند


تانک روسی رهاشده در اوکراین
تانک روسی رهاشده در اوکراین

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، روز دوشنبه گفت که اگرچه ضدحملات اوکراین علیه ارتش روسیه به تازگی آغاز شده است، اما نیروهای اوکراینی در همین مدت «پیش‌روی‌های چشمگیری» داشته‌اند.

آقای بلینکن که جهت مذاکرات اقتصادی به مکزیک سفر کرده است این اظهارات را در پاسخ به یکی از خبرنگاران بیان کرد که ارزیابی او از تحولات اوکراین را جویا شد.

نیروهای اوکراینی طی روزهای اخیر ده‌ها شهرک را بازپس گرفته‌اند و این پیروزی‌ها پس از آن ممکن شد که نیروهای روسیه روز شنبه پایگاه اصلی خود در شمال شرق اوکراین را رها کردند و به عقب‌نشینی واداشته شدند.

آنتونی بلینکن در یک نشست خبری گفت: «کاری که آنها انجام دادند بسیار روش‌مند و برنامه‌ریزی‌شده بود و البته که آنها از حمایت‌های چشمگیر ایالات متحده و کشورهای دیگر که می‌خواستند اطمینان یابند اوکراین از تجهیزات لازم برای انجام این ضدحملات برخوردار است، بهره بردند.»

وزیر خارجه ایالات متحده سپس گفت که جنگ اوکراین احتمالا برای مدتی ادامه یابد چرا که روسیه همچنان از نیرو و تسلیحات چشمگیری در اوکراین برخوردار است و آنها را «به‌شکل بی‌رویه‌ای» علیه شهروندان و زیرساخت‌های غیرنظامی به کار می‌برد.

وی اظهار داشت: «روسیه مرتکب این تجاوز شده. به نظرم با توجه به بهایی که برای آن پرداخت می‌کند، باید آن را متوقف کند.»

روز دوشنبه ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، اعلام کرد که نیروهای اوکراینی با ضدحمله‌های خود طی ماه جاری میلادی ۶ هزار کیلومتر از خاک این کشور را از روس‌ها باز پس گرفته‌اند.

اوکراین مدعی پیروزی‌های گسترده‌ای در منطقه خارکیف در شمال شرق این کشور از طریق ضدحمله‌های برق‌آسا شده است و می‌گوید که شهرهای ایزیوم، کوپیانسک و بالاکلیا را آزاد کرده است.

کی‌یف همچنین از پیروزهای بزرگ ارتش خود در منطقه جنوبی خرسون خبر داده و اعلام کرده که ۵۰۰ کیلومتر از خاک اوکراین در این منطقه به تصرف نیروهای اوکراینی درآمده‌اند.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری رویترز و رادیو فردا؛ س.ن

XS
SM
MD
LG