لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۵

بلینکن در سفر به خاورمیانه خواستار پایان دادن به خشونت‌ها می‌شود


وزارت خارجه ایالات متحده روز پنج‌شنبه در پی حمله مرگبار اسرائیل اعلام کرد که آنتونی بلینکن، وزیر خارجه این کشور در سفر هفته آینده خود به اسرائیل، کرانه باختری و مصر خواستار توقف خشونت‌ها خواهد شد.

آقای بلینکن در جریان این سفر نخستین دیدار خود با بنجامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، پس از بازگشت او به قدرت را انجام خواهد داد. آقای نتانیاهو هدایت راست‌گراترین دولت تاریخ کشور خود را بر عهده گرفته است.

بر اساس اعلام وزارت خارجه آمریکا، آنتونی بلینکن همچنین در سفر خود با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، در رام‌الله دیدار خواهد کرد.

به گفته ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، آقای بلینکن در جریان این سفر «بر ضرورت اقدام فوری طرفین برای کاهش تنش‌ها و پایان دادن به چرخه خشونت‌ها که به بهای جان بسیاری از بی‌گناهان انجامیده است، تاکید خواهد کرد».

این سفر اگرچه از مدتی پیش برنامه‌ریزی شده بود، اما در پی بالا گرفتن خشونت‌ها در منطقه انجام می‌گیرد. به گفته مقامات سرزمین‌های اشغالی، ۹ فلسطینی از جمله یک زن ۶۰ ساله روز پنج‌شنبه در حمله اسرائیل به کمپ پناهجویان در شهر جنین، واقع در کرانه باختری،کشته شدند.

باربارا لیف، دیپلمات ارشد ایالات متحده در حوزه خاورمیانه، به خبرنگاران گفت: «می‌دانیم که [این حمله] تلفات غیرنظامی داشته و از هر نظر مایه تاسف است.»

وی افزود: «بدیهی است که امکان بدتر شدن اوضاع از نظر امنیتی وجود دارد.»

خانم لیف در ادامه نسبت به گفته‌های مقامات فلسطینی مبنی بر این که به خاطر این حمله همکاری امنیتی خود را با اسرائیل قطع خواهند کرد، اظهار تاسف کرد.

وی اظهار داشت: «برخلاف این موضع‌گیری، ما معتقدیم که ضرورت دارد طرفین همکاری‌های امنیتی خود را حفط کنند و حتی آن را تعمیق ببخشند.»

بلینکن روز یکشنبه نخست از قاهره بازدید می‌کند که میانجی‌گر حیاتی میان اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها محسوب می‌شود و به‌رغم ابراز نگرانی‌های واشینگتن نسبت به وضعیتحقوق بشر در مصر، توانسته است که همچنان روابط خود را با دولت جو بایدن حفظ بکند.

او در این سفر با عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهوری مصر، دیدار و درباره مسائل منطقه‌ای، از جمله تحولات لیبی و سودان گفت‌وگو می‌کند. پس از آن نیز روزهای دوشنبه و سه‌شنبه از اسرائیل و کرانه باختری بازدید خواهد کرد.

با استفاده از گزارش خبرگزاری فرانسه؛ س.ن/ک.ر

XS
SM
MD
LG