لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۶

وزیر خارجه آمریکا به هند و کویت سفر می‌کند


وزارت خارجه آمریکا روز جمعه اعلام کرد که آنتونی بلینکن، وزیر خارجه این کشور روز چهارم مرداد به هند سفر خواهد می کند و در بازگشت از این سفر سه روزه به کویت می‌رود و با مقامات ارشد آن کشور دیدار و مذاکره خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، هند از نظر مهار سیاست‌های تعرضی چین در آسیا برای واشینگتن متحد مهمی تلقی می‌شود.

همزمان با دیدار آقای بلینکن از هند، لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا نیز به آسیای جنوب شرقی سفر خواهد کرد.

وزیر خارجه آمریکا روز چهارشنبه در دهلی با نارندرا مودی، نخست وزیر و وزیر خارجه هند دیدار خواهد کرد.

وزارت خارجه آمریکا در بیانیه خود خاطر نشان کرد که علاوه بر مسایل امنیتی که بر منافع ملی دو کشور تاثیر می‌گذارد، آقای بلینکن در مورد گرمایش زمین و واکنش به همه‌گیری ویروس کرونا با مقامات هندی گفت‌وگو خواهد کرد.

کارشناسان می‌گویند به احتمال فراوان محور اصلی مذاکرات در دهلی اقدامات گروه موسوم به «کواد» شامل آمریکا، هند، استرالیا و ژاپن برای مقابله با بلندپروازی‌های چین در منطقه خواهد بود.

در جلسه قبلی مقامات این گروه در ماه مارس قرار شد صنایع واکسن‌سازی هند تا پایان سال ۲۰۲۲ حداقل دو میلیارد دوز واکسن کرونا برای کشورهای منطقه تهیه کنند، ولی در پی شیوع گسترده ویروس در هند طی ماه‌های اخیر دولت نارندرا مودی صادرات واکسن را متوقف کرده است.

دولت آمریکا در واکنش به این وضعیت کمک‌های پزشکی به هند را افزایش داده و قرار است تا پایان ماه اوت بین ۳ تا ۴ میلیون دوز دیگر واکسن به آن کشور ارسال کند.

آقای بلینکن روز جمعه در مصاحبه‌ای با شبکه خبری «ان بی‌سی» گفت هند در مقابله با همه‌گیری ویروس نقش حیاتی دارد و اظهار امیدواری کرد که با کاهش بحران کرونا در آن کشور به یکی از تولید کنندگان اصلی واکسن در جهان بدل شود.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ ش.ر/س.ن
XS
SM
MD
LG