لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۵

بلینکن از حوثی‌ها خواست حمله به مارب و خاک عربستان را متوقف کنند


آنتونی بلینکن می‌گوید تا زمانی‌ که شورشیان حوثی و دولت قانونی یمن مذاکره نکنند مصائب مردم یمن ادامه خواهد یافت.
آنتونی بلینکن می‌گوید تا زمانی‌ که شورشیان حوثی و دولت قانونی یمن مذاکره نکنند مصائب مردم یمن ادامه خواهد یافت.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، روز دوشنبه ۱۱ اسفند همزمان با اعلام کمک مالی ۱۹۱ میلیون دلاری واشینگتن به کنفرانس بین‌المللی همیاری با یمن، از شورشیان حوثی خواست تهاجم نظامی در ناحیه مارب واقع در شمال یمن را متوقف کنند.

شورشیان حوثی حملات نظامی برای تصرف شهر مارب، مرکز این ناحیه را که در نزدیکی میادین نفت و گاز قرار دارد و از آخرین پایگاه‌های نیروهای دولتی در شمال یمن است از ماه گذشته آغاز کردند.

وزیر خارجه آمریکا در بخشی از سخنانش در کنفرانس بین‌المللی همیاری با یمن که به ابتکار سوئد و سوئیس و به شکل مجازی برگزار می‌شود گفت تا زمانی‌ که شورشیان حوثی و دولت قانونی یمن از طریق مذاکره راه‌حلی برای پایان دادن به جنگ پیدا نکنند مصائب مردم یمن ادامه خواهد یافت.

آقای بلینکن افزود: «کمک‌های مالی و بشردوستانه به تنهایی نمی‌توانند این بحران را حل کنند. تنها راه پایان دادن به بحران بشری یمن خاتمه جنگ است. به همین دلیل ایالات متحده آمریکا اقدامات دیپلماتیک برای پایان دادن به جنگ را احیا خواهد کرد».

وزیر خارجه آمریکا از شورشیان حوثی خواست حملات به خاک عربستان سعودی و تهاجم نظامی خود در شمال یمن را که به گفته او باعث تداوم جنگ می‌شود، متوقف کنند.

آقای بلینکن افزود: «اولین گام ضروری توقف حملات آن‌ها به شهر مارب، محل سکونت بیش از یک میلیون آواره و مذاکره با دولت یمن و عربستان سعودی با هدف اقدامات سازنده در راستای برقراری صلح است».

تشدید حملات حوثی‌ها در ناحیه مارب امنیت تعداد زیادی از اردوگاه‌های آوارگان در این منطقه را به خطر انداخته است.

طبق آمارهای دولت یمن بیش از ۱۴۰ اردوگاه و سکونتگاه موقت در این منطقه دایر شده و بیش از دو میلیون نفر در این اردوگاه‌ها زندگی می‌کنند.

سازمان ملل متحد نیز در مورد وقوع یک فاجعه بشری دیگر به دلیل تداوم درگیری‌های نظامی در ناحیه مارب هشدار داده و می‌گوید: «امنیت و حداقل امکانات زندگی بیش از دو میلیون نفر را به خطر انداخته است».

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، نیز در سخنان خود در کنفرانس بین‌المللی همیاری با یمن از جامعه جهانی خواست به جمع‌آوری مبلغ سه میلیارد و ۸۵۰ میلیون دلار برای نیازهای بشردوستانه در یمن کمک کنند.

او گفت: «یمن در مرز قحطی قرار دارد و برای جلوگیری از گرسنگی و مرگ میلیون‌ها نفر باید به سرعت اقدام کنیم».

دفتر هماهنگی فعالیت‌های بشردوستانه سازمان ملل نیز هشدار داده است که هم اکنون بیش از نیم میلیون نفر از جمعیت یمن در قحطی به سر می‌برند و اگر کمک‌های جهانی به موقع به این کشور نرسد در سال جاری میلادی بیش از ۱۶ میلیون نفر گرسنه خواهند ماند.

طبق آمارهای سازمان ملل، کشورهای ثروتمند مثل آمریکا، عربستان سعودی و امارات متحده عربی در سال گذشته میلادی کمک مالی برای اقدامات بشر دوستانه در یمن را به نصف کاهش داده‌اند.

سازمان ملل و سایر نهادهای بشردوست و امدادگر در سال ۲۰۲۰ در مجموع ۱.۹ میلیارد دلار کمک دریافت کرده‌اند که به گفته آن‌ها، فقط نیمی از بودجه لازم برای تامین نیازهای اولیه مردم جنگ‌زده یمن را تامین می‌کند.

کنفرانس بین‌المللی همیاری با یمن روز سه‌شنبه نیز ادامه خواهد داشت و تاکنون میزان دقیق کمک مالی همه کشورهای شرکت‌کننده در این کنفرانس مشخص نشده است.

طی شش سالی که از آغاز جنگ یمن می‌گذرد حداقل ۱۳۰ هزار نفر کشته و میلیون‌ها نفر در داخل کشور آواره شده‌اند.

سازمان ملل از چند سال پیش یمن را بزرگترین فاجعه بشری جهان اعلام کرده و می‌گوید تا زمانی که جنگ ادامه دارد میلیون‌ها نفر از مردم این کشور محتاج کمک‌های بشردوستانه خواهند بود.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه و رویترز/ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG