لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۵۴

آینده خودروهای برقی در مصاحبه اختصاصی رادیو فردا با سخنگوی ب‌ام‌و


ماریوس تنگبی
ماریوس تنگبی

از سال آینده میلادی تولید خودروهای الکتریکی در جهان شتاب می‌گیرد و تا سال ۲۰۲۵ نیمی از محصولات شرکت «ب‌ام‌و» برقی خواهد شد.

ماریوس تانگبی سخنگوی ب‌ام‌و درباره آینده خودروهای الکتریکی به رادیو فردا می‌گوید «تا سال ۲۰۲۵ ما نیمی از خودروهای ب‌ام‌و را الکتریکی خواهیم کرد. البته توسعه موتورهای احتراق داخلی را پی‌گیری خواهیم کرد و موتورهای بنزینی و دیزلی جدیدی را هم با افزایش راندمان و کاهش آلایندگی تولید خواهیم کرد و بر اساس بازارهای مختلف محصولات متنوعی را عرضه می‌کنیم. این باعث می‌شود تا مصرف‌کننده انتخاب‌های بیشتری داشته باشد. توسعه محصولات ما روی سه استراتژی خودروهای هیدروژنی، برقی و احتراق داخلی متمرکز خواهد بود.»

توسعه محصولات ما روی سه استراتژی خودروهای هیدروژنی، برقی و احتراق داخلی متمرکز خواهد بود.


سخنگوی ب‌ام‌و، کانسپت ب‌ام‌و سری چهار نسل آینده خودروهای ب‌ام‌و را نشان می‌دهد و می‌گوید «در این خودروها از خطوط تیز بسیاری استفاده شده است تا خودرو وحشی‌تر و قوی‌تر نشان داده شود. خطوط تیز همچنین نشان‌دهنده خودروهای آینده ب‌ام‌و هستند که قرار است برقی باشند. براساس این نوع جدید طراحی در سال ۲۰۲۱ نسل جدید سری چهار ب‌ام‌و متولد می‌شود.»

کانسپت ب‌ام‌و سری چهار نسل آینده خودروهای ب‌ام‌و
کانسپت ب‌ام‌و سری چهار نسل آینده خودروهای ب‌ام‌و

وی در پاسخ به این سوال که برخی تحلیل‌گران اینگونه طراحی را نسبت به گذشته زشت می‌دانند، می‌گوید «ما در ب‌ام‌و در حال تحول در طراحی محصولات جدید و خطوط طراحی هستیم تا این طراحی را با تکنولوژی‌های جدید هماهنگ کنیم و استفاده از خطوط تیز هم در همین راستا است.

ابتدا خودروها در اتوبان‌ها توانایی حرکت خودران را خواهند داشت و به‌تدریج این قابلیت به درون شهرها هم توسعه پیدا خواهد کرد و در نهایت در همه جا سیستم‌های خودران می‌توانند مسیر را طی کنند.


آقای تنگبی می‌افزاید «ما برای آینده برنامه داریم تا خودروهای ب‌ام‌و را خودران کنیم این مرحله بعدی کار ماست؛ بین سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۳ اولین گام را در این بخش بر خواهیم داشت. در ابتدا خودروها در اتوبان‌ها توانایی حرکت خودران را خواهند داشت و به‌تدریج این قابلیت به درون شهرها هم توسعه پیدا خواهد کرد و در نهایت در همه جا سیستم‌های خودران می‌توانند مسیر را طی کنند.»

وی درباره همکاری برای توسعه خودروهای خودران با شرکت‌های دیگر هم توضیح می‌دهد «هم اکنون بسیاری از شرکت‌ها در حال کار همزمان برای توسعه خودروهای خودران هستند. برای توسعه این خودروها محصولات شرکت‌های مختلف باید بتوانند با هم ارتباط برقرار کنند و به یک زبان مشترک دست پیدا کنند. برای این کار با شرکت‌های مختلفی مثل جگوار یا تویوتا در حال همکاری و تبادل دانش فنی هستیم.»

سخنگوی ب‌ام‌و در پاسخ به این سوال ما که «برخی از مردم معتقد هستند با همه‌گیر شدن خودروهای خودران رانندگی از بین خواهد رفت، شما چه نظری دارید؟» می‌گوید «من فکر نمی‌کنم با همه‌گیر شدن سیستم‌های خودران رانندگی از بین برود. رانندگی یک لذت است و ما در ب‌ام‌و روی این لذت تمرکز کرده ایم و رانندگی خودران یک قابلیت جدید را در اختیار مصرف‌کننده قرار می‌دهد تا زمانی که رانندگی لذت‌بخش نیست، مثل ترافیک‌های سنگین، خودرو را به دست ماشین بسپارد. اما برای شرکت ب‌ام‌و قدرت رانندگی و لذت از آن همچنان در مرکز توجه مهندسان و طراحان قرار خواهد داشت.»

وی ادامه می‌دهد «یک نکته را فراموش نکنیم تا زمان رسیدن به خودروی کاملا خودران، زمان بسیار زیادی باقی مانده است. رانندگی کاملا خودران در سطح پنج روی می‌دهد و ما در سال ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۳ وارد سطح سه می‌شویم که تحت شرایط خاص در بزرگراه‌ها، می‌توان اختیار خودرو را به رایانه سپرد.»

بسیاری از کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند تولید خودروهای الکتریکی از یک دهه آینده شتاب خواهد گرفت.

با این حال پیمایش کم، سرعت پایین شارژ و قیمت بالا همچنان از مشکلات اصلی توسعه این خودروها خواهند بود.

به همین دلیل خودروهای هیبریدی که ترکیبی از خودروهای برقی و بنزینی یا دیزلی هستند به عنوان راه میان‌مدت انتخاب خواهد شد.

XS
SM
MD
LG