لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۹

باب دیلن ترور جان کندی را سرود


باب دیلن، آهنگساز و خواننده آمریکایی که با ترانه‌ها و اشعارش جایزه نوبل ادبیات را از آن خود کرده، پس از هشت سال اثر جدیدی منتشر کرد.

موضوع این ترانه حماسی ترور جان اف کندی، رییس جمهور سابق آمریکاست. نام ترانه نیز «قتلی چنین شنیع» است و باب دیلن آن را پنجشنبه شب در شبکه اجتماعی توئیتر منتشر کرده.

این طولانی‌ترین اثر باب دیلن ۷۸ ساله است که حدود ۱۷​ دقیقه می‌شود. او در پیامی که همراه با این ترانه در شبکه توئیتر منتشر کرد در مورد چگونگی و نحوه ساخت این ترانه توضیحی نداد و فقط گفت: «با سلام به همه طرفدارانم و تشکر از همه شما به خاطر وفاداری و حمایت از من در طول این سال‌ها. این ترانه‌ای پخش نشده است که ما مدت‌ها پیش آن را ضبط کرده‌ایم و ممکن است به نظر شما جالب باشد. از خودتان مراقبت کنید. هوشیار باشید و خدا همراهتان باشد.»

او همراه ترانه و این پیام یک عکس رسمی از چهره جان اف کندی نیز منتشر کرد.

برخی این ترانه را از نظر شیوه کار مشابه آلبوم «توفان» (سال ۲۰۱۲) و یا آلبوم دیگر او به نام «دوران مدرن» (سال ۲۰۰۶) می‌دانند.

این ترانه جدید با بازگو کردن قتل جان اف کندی شروع می‌شود که روز ۲۲ نوامبر ۱۹۶۳ در شهر دالاس تگزاس ترور شد و به قتل رسید. ترانه همراه با نوای بسيار آرام ويلون، پيانو و صدای خفيف سازهای ضربی شروع می‌شود. صدای باب ديلن در توصيف حادثه ترور بسيار غنی و پراحساس است و در ادامه ترانه ظهور عناصر گوناگون فرهنگ پاپ در آمريکا را برمی‌شمارد.

قسمت‌هایی از اشعار این ترانه به خصوص در بخش‌های پایانی آن شاد هستند ولی در مجموع می‌توان آن را یکی از نافذترین و برنده‌ترین آثار باب دیلن تلقی کرد.

باب دیلن یکی از تاثیرگذارترین ترانه سرایان موسیقی انگلیسی زبان در نیمه دوم قرن بیستم است. او در طول فعالیت هنری طولانی خود جوایز متعددی از جمله ۱۱ جایزه گرمی دریافت کرده است.

در سال ۲۰۰۸ او جایزه ادبی پولیتزر را به خاطر «تاثیر عمیق بر موسیقی پاپ و فرهنگ آمریکایی» دریافت کرد و در سال ۲۰۱۶ نیز جایزه ادبی نوبل به او اهدا شد.

آخرين اثری که پيش از اين از باب ديلن منتشر شده بود آلبوم «توفان» در سال ۲۰۱۲ بود.

با استفاده از گزارش‌های ان‌پی‌آر و سی‌ان‌ان؛ ش.ر/س.ن
XS
SM
MD
LG