لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۴۱

ناآرامی‌های بولیوی؛ مکزیک به مورالس پناهندگی داد


تظاهرات علیه اوو مورالس در لاپاز
تظاهرات علیه اوو مورالس در لاپاز

مکزیک روز دوشنبه ۲۰ آبان اعلام کرد به اوو مورالس، رئیس جمهوری مستعفی بولیوی پناهندگی اعطا کرده است. به دنبال هفته‌ها تظاهرات اعتراضی به نتیجه انتخابات ماه گذشته بولیوی، اوو مورالس، رئیس جمهور این کشور روز گذشته استعفا کرد.

اعتراضات در بولیوی به دنبال اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری ۲۰ اکتبر سال ۲۰۱۹ آغاز شد. براساس نتایج اعلام شده، اوو مورالس که از سال ۲۰۰۵ در قدرت بوده با اختلاف ده درصدی به پیروزی رسید. اما مخالفان او را به تخلف و دستکاری نتیجه انتخابات متهم کردند.

دولت اوو مورالس تاکنون در مقابل تظاهرات معترضان مقاومت کرده بود. اما روز یکشنبه پس از آن که سازمان کشورهای آمریکایی(او ای اس) که بر انتخابات نظارت داشت از دستکاری‌های «جدی» در جریان رای گیری خبر داد، دولت او سقوط کرد.

فرماندهان نظامی و پلیس از اوو مورالس خواسته بودند تا کناره گیری کند.

مخالفان مورالس سقوط دولت او را جشن گرفتند. اما در همین حال طرفداران رئیس جمهوری چپگرای بولیوی روز دوشنبه به خیابان‌ها آمدند و به سمت پارلمان حرکت کردند.

به دنبال گسترش ناآرامی‌ها در بولیوی، جینین آنی‌یِز،‌ معاون دوم ریاست سنا ، به لاپاز، پایتخت، رفت و آمادگی خود را برای در دست گرفتن قدرت به صورت موقت اعلام کرد. وی بعدا توسط ارتش به پارلمان منتقل شد.

خانم آنی‌یز گفته است، اگر من حمایت كسانی كه این جنبش را برای آزادی و دموکراسی به وجود آوردند را داشته باشم، چالش‌های پیشرو را می‌پذیرم و هر آنچه که برگزاری یک انتخابات کاملا شفاف لازم باشد، انجام خواهم داد.

وی همچنین خواستار تشکیل نشست سنا در روز سه شنبه شده است. جینین آنی‌یز همچین از اعضای حزب اوو مورالس، حزب جنبش برای سوسیالیسم (ام ای اس) خواسته است در این نشست برای تعیین رئیس جمهور موقت شرکت کنند.

رویترز می‌گوید، استعفای اوو مورالس می‌بایست توسط دو مجلس بولیوی مورد تایید قرار بگیرد. با این حال به دلایل امنیتی نشست دو مجلس تا روز چهارشنبه برگزار نخواهد شد. چرا که نمایندگان پارلمان به دلیل مسائل امنیتی نمی‌تواند در این نشست شرکت کنند.

رویترز می‌افزاید، به دنبال سقوط دولت اوو مورالس باندهای تبهکار شبانه در پایتخت به ساختمان‌ها، اموال عمومی و مغازه‌ها حمله کرده و شماری از این ساختمان‌ها را به آتش کشیدند. روز دوشنبه مدارس و بازارها عمدتاً بسته بودند، در حالی که حمل و نقل عمومی متوقف و جاده‌ها مسدود شد و گروه‌های سیاسی رقیب در خیابان‌ها با یکدیگر درگیر شدند.

در همین حال، نیروهای مسلح بولیوی می‌گوید، برای جلوگیری از آسیب رسیدن به زیرساخت و اموال عمومی در خیابان‌ها حاضر خواهد شد. در همین حال قطع آب و برق در برخی از مناطق گزارش شده است.

مشخص نیست که اوو مورالس هم اکنون در کجا به سر می‌برد، اما گفته می‌شود او به سمت استان چاپار، جایی که از حمایت گسترده مردم برخوردار است، حرکت رفته است.

منابع: خبرگزاری رویترز/ خ
XS
SM
MD
LG