لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۲

بولتون: کره شمالی هنوز گام‌های لازم برای غیر اتمی شدن را برنداشته‌ است


جان بولتون
جان بولتون

مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهوری آمریکا می‌گوید با وجود توافقات میان ترامپ و رهبر کره شمالی در خرداد ماه، پیونگ‌یانگ هنوز گام‌های لازم برای غیر اتمی شدن را برنداشته‌است.

جان بولتون ۱۶ مرداد ماه به شبکه خبری فاکس گفته «ما به سخنوری بیشتر نیازی نداریم… آن‌چه ما نیاز داریم اقدام کره شمالی برای غیر اتمی شدن است».

آقای بولتون در عین حال گفته مایک پومپئو، وزیر خارجه ایالات متحده، برای بازگشت به کره شمالی و انجام دیداری تازه با کیم جونگ‌اون، رهبر آن کشور، آماده‌است.

آقای پومپئو خود هنوز واکنشی نشان نداده، اما سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز سه‌شنبه گفت هنوز هیچ برنامه‌ای برای سفر به کره شمالی در این بازه زمانی وجود ندارد.

هدر نائورت به خبرنگاران گفته است در جریان دیدار وزیر خارجه آمریکا با مقام‌های ارشد کشورهای عضو «آسه‌آن» در نشست اخیر در سنگاپور، «بسیاری از کشورها» از اقدامات ایالات متحده برای آن‌که کیم‌ جونگ‌اون پای میز مذاکره بیاید، «ابراز خرسندی کرده‌اند».

نائورت می‌گوید دیدار خرداد ماه میان دونالد ترامپ و کیم «گامی فوق‌العاده و بسیار بلند، از جایی که سال پیش در آن قرار داشتیم» بود.

از سوی دیگر جان بولتون به «فاکس» گفته است آمریکا به اعلامیه خرداد ماه در سنگاپور متعهد است: «این فقط کره شمالی‌ست که گام‌هایی که از نظر ما برای حرکت به سوی غیر اتمی شدن لازم است، را بر نداشته».

آقای بولتون تاکید کرده هنوز هیچ تصمیمی در مورد تعلیق یا توقف تحریم‌ها علیه پیونگ‌یانگ، گرفته نشده‌است.

اظهارات تازه مقام‌های آمریکایی پس از انتقادهای ری یونگ‌هو، وزیر خارجه کره شمالی از ایالات متحده بیان شده است. آقای ری از ادامه تحریم‌ها و واکنش نشان ندادن به خواسته پیونگ‌یانگ برای پایان رسمی جنگ کره، انتقاد کرده‌است. جنگ دو کره در سال ۱۹۵۳ با اعلام آتش‌بس متوقف شد و دو کشور هنوز به پیمان صلح دست نیافته‌اند.

روز سه‌شنبه گروه «۳۸ شمال»، یک گروه عمده ناظر بر فعالیت‌های کره شمالی، گفته بود به نظر می‌رسد کره شمالی به اقدامات خود برای پایان دادن به کار تاسیسات آزمایش موتور موشک ادامه داده‌است. به گفته این گروه بخشی از پرتاب‌گر موشک‌ها نیز جدا شده، اما مشخص نیست این اقدام در جهت تخریب تاسیسات است یا برای انجام اصلاحات یا تغییراتی در آن صورت گرفته است.

بر پایه رویترز، یون‌هاپ، کیودو، وب‌سایت وزارت خارجه آمریکا|ت.ت
XS
SM
MD
LG