لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۰۹

کشته شدن سرهنگ سپاه که در بازداشت ملوان‌های آمریکایی نقش داشت


داوود جعفری در حال دریافت چفیه از علی خامنه‌ای، پس از بازداشت ملوانان آمریکایی
داوود جعفری در حال دریافت چفیه از علی خامنه‌ای، پس از بازداشت ملوانان آمریکایی

سپاه پاسداران از کشته‌شدن یکی از سرهنگ‌های خود در حادثه انفجار بمبِ کنارجاده‌ای در حوالی دمشق، پایتخت سوریه، خبر داد.

همزمان رسانه‌های ایران عکسی از او در کنار علی خامنه‌ای را منتشر کرده‌اند که نشان می‌دهد وی در بازداشت ملوان‌های آمریکایی در خلیج فارس در دی ۱۳۹۴ نقش داشته بود.

سپاه پاسداران شامگاه سه‌شنبه یکم آذر نام این سرهنگ کشته‌شده را «داوود جعفری» اعلام کرد و مدعی شد که او بامداد دوشنبه به‌دست عوامل اسرائیل کشته شده است.

هنوز منابع مستقل این گزارش سپاه را تأیید نکرده‌اند و اسرائیل نیز به آن واکنشی نشان نداده است.

بنا بر ادعای سپاه پاسداران، جعفری از «مستشاران نیروی هوافضای سپاه در سوریه» بوده است.

جمهوری اسلامی مدعی است که هیچ نیروی رزمی در سوریه ندارد و فقط «مستشاران» نظامی سپاه پاسداران به‌دعوت حکومت بشار اسد در سوریه فعالیت می‌کنند.

این در حالی است که در جریان جنگ داخلی سوریه یا حملات منتسب به اسرائیل در سوریه تعدادی از فرماندهان و نیروهای سپاه پاسداران کشته شده‌اند.

همزمان روز چهارشنبه برخی رسانه‌های ایران عکسی از داوود جعفری در کنار علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی را منتشر کرده‌اند که این عکس مربوط به دیدار نیروهای سپاه پاسداران بوده که در بازداشت کوتاه‌مدت ملوان‌های آمریکایی در خلیج فارس نقش داشتند.

در دی ۱۳۹۴، ۱۰ ملوان آمریکایی در دو قایق نیروی دریایی آمریکا توسط نیروهای سپاه پاسداران بازداشت شدند.
ملوانان بازداشت شده یک روز بعد آزاد شدند، و سپاه پاسداران و وزارت دفاع آمریکا، هر دو بر غیرعمدی بودن ورود دو قایق این ملوان‌ها به آب‌های ایران تأکید کردند.

پس از آن، پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر رهبر جمهوری اسلامی، گزارشی کوتاه همراه با تصاویری از دیدار پاسداران بازداشت‌کننده ملوانان آمریکایی را مخابره کرده که در آن دیدار، علاوه بر چند پاسدار نیروی دریایی سپاه، فرماندهان عالی رتبه نظامی، از جمله فرماندهان کل ارتش و سپاه پاسداران، و نیز فرمانده نیروی دریایی سپاه حضور داشتند.

خامنه‌ای در آن دیدار، اقدام سپاه پاسداران را «شجاعانه و ستایش‌برانگیز» خوانده و از آن تجمید کرده است.
بازداشت ملوان‌های آمریکایی که در روزهای پیش از اعلام اجرای توافق اتمی وین روی داشت، در مناظره‌های انتخاباتی در آمریکا هم بازتاب داشت و جمهوری‌خواهان با پرداختن به این موضوع به انتقاد از دولت اوباما پرداختند.

اکنون ادعای سپاه درباره کشته شدن این سرهنگ خود در سوریه در انفجاری به دست عوامل اسرائیل در حالی است که مقام‌های اسرائیلی به‌ ندرت درباره حملات صورت‌گرفته در سوریه اظهارنظر می‌کنند.

با این حال، ماه گذشته جروزالم پست از قول مقامات اسرائیلی که نام‌شان فاش نشده بود، نوشت که زیرساخت‌های انتقال و ساخت تسلیحات جمهوری اسلامی ایران در سوریه در جریان حملات اسرائیل تقریباً به‌طور کامل منهدم شده است.

علاوه بر اسرائیل، نیروهای ائتلاف بین‌المللی علیه داعش به رهبری آمریکا در سال‌های اخیر حملاتی را علیه شبه‌نظامیان تحت حمایت جمهوری اسلامی در سوریه انجام داده‌اند.

چند روز پیش، خبرگزاری رسمی سوریه اعلام کرد که در حمله هوایی اسرائیل به بخش مرکزی و ساحلی بندر بانیاس سوریه چهار سرباز سوری کشته، یک سرباز دیگر زخمی و خساراتی هم وارد شده است.

ناظر حقوق بشر سوریه در بریتانیا اعلام کرد که اهداف وابسته به شبه‌نظامیان ایرانی در لاذقیه، حماه، مصیاف و حمص نیز هدف حمله بوده‌اند.


با استفاده از گزارش‌های تسنیم، خبرگزاری فرانسه و رادیو فردا؛ م.ت/ب.ب
XS
SM
MD
LG