لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۳

نیروهای عراقی پایانه‌های مرزی اقلیم کردستان با ایران و ترکیه را از پیشمرگه‌ها «تحویل می‌گیرند»


پایانه مرزی «مندلی» بین ایران و عراق
پایانه مرزی «مندلی» بین ایران و عراق

سخنگوی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق به رادیو فردا گفت که نیروهای مرزبانی دولت مرکزی عراق، کنترل پایانههای مرزی اقلیم کردستان با ایران و ترکیه را از نیروهای پیشمرگه تحویل میگیرند.

به گفته یحیی رسول، این اقدام به فرمان شورای عالی امنیت ملی عراق و به درخواست فرمانده کل نیروهای مسلح این کشور انجام میگیرد.

فرمان شورای عالی امنیت ملی عراق پس از دیدار محمد شیاع السودانی، نخست‏‌وزیر عراق، با علی خامنهای، رهبر جمهوری اسلامی، صادر شد که در آن خواستار «گسترش اقتدار دولت مرکزی عراق» شده بود.

به گزارش رسانههای رسمی ایران، در این دیدار به حملات اخیر سپاه پاسداران به اقلیم کردستان هم پرداخته شد و رهبر جمهوری اسلامی «تنها راه حل برقراری امنیت» را «گسترش اقتدار دولت مرکزی عراق» به مناطقی دانست که به گفته او «امنیت ایران را بر هم می‌زنند».

سپاه پاسداران در سالهای اخیر بارها مواضع احزاب و گروههای کرد مخالف جمهوری اسلامی در اقلیم کردستان عراق را هدف حملات موشکی و پهپادی قرار داده است.

این حملات همزمان با اعتراضات سراسری در ایران تشدید شد؛ به‌ویژه اینکه اعتراضات در مناطق کردنشین فراگیر بود. جمهوری اسلامی برای سرکوب اعتراضات مناطق کردنشین در ایران، از نیروهای نظامی هم استفاده کرده که به گفته دیدبان حقوق بشر کردستان، بیش از ۱۰۰ تن از معترضان در این درگیریها کشته شده‌اند.

جمهوری اسلامی ایران احزاب و گروههایی را که «تجزیه‌طلب» میخواند به دخالت در «تشدید اعتراضها» متهم میکند.

همزمان با این تنشها، خبرهایی از سفر اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، به عراق منتشر شد. پس از آن محمد کاظم آل صادق، سفیر دولت ابراهیم رئیسی در عراق، روز ۳۰ آبان، با اشاره به این سفر گفت که در مذاکرات با طرف عراقی از دولت این کشور خواسته شد که برای اجرایی‌کردن موضوع خلع‌سلاح مخالفان جمهوری اسلامی «جدول زمانی» تعیین شود.

او در گفت‌وگو با العالم، تلویزیون عربی‌زبان وابسته به صداوسیمای جمهوری اسلامی، و نیز با شبکه عراقی «العهد» افزود که عراق دو درخواست ایران مبنی‌بر خلع سلاح مخالفان و بازگرداندن آن‌ها به اردوگاه‌ها به عنوان «پناهنده» را پذیرفته، اما برای خلع سلاح مهلت خواسته است.

سفیر جمهوری اسلامی ایران نگفت که ضرب‌الاجل ۱۰ روزه دقیقا از چه روزی شروع شده و دولت عراق نیز به این امر واکنش نشان نداده است.

خط صفر و پایانههای مرزی به نیروهای مرزبانی عراق سپرده میشود

یحیی رسول، سخنگوی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق، درباره نتایج مذاکرات بغداد و تهران به رادیو فردا گفت: «برپایه فرمان شورای امنیت ملی مقرر شد که نیروهای مرزبانی وابسته به دولت مرکزی عراق، در خط صفر مرزی میان اقلیم کردستان با عراق و ترکیه مستقر شوند.»

او افزود: «این نیروها به اسلحه و تجهیزات لازم مجهز میشوند و ایستهای مرزی را هم به‌دست میگیرند. بر این باورم این تصمیم مهمی است که باعث میشود نیروهای دولت مرکزی عراق در مرز مستقر شده تا مانع هرگونه رفت‌وآمد غیرقانونی شوند و اجازه ندهند که از عراق به عنوان پایگاهی برای عملیات تروریستی استفاده شود. وزارت کشور و فرماندهی مرزبانی، فعالیت خود را در این راستا آغاز کردند.»

این مقام عراقی همچنین درباره فعالیت نیروهای پیشمرگه اقلیم کردستان که پایانههای مرزی این منطقه را کنترل میکردند گفته است: «نیروهایی که در مرز مستقر میشوند، نیروهای مرزبانی هستند. نیروهای پیشمرگه، نیروهای امنیتی اقلیم کردستان هستند و وظیفه آنها حمایت از اقلیم است. نیروهای مرزبانی وابسته به دولت مرکزی عراق هستند.»

یحیی رسول همچنین تصریح کرد: «برای استقرار نیروهای مرزبانی در خط صفر مرزی و سپردن پایانههای مرزی به این نیروها، هماهنگی در سطوح عالی میان دولت مرکزی و دولت اقلیم کردستان وجود دارد تا جلوی رفت‌وآمد تروریستها و همچنین استفاده از خاک عراق برای تعرض به همسایگان گرفته شود.»

XS
SM
MD
LG