لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۴

کمیته تحقیق: بوریس جانسون عمدا پارلمان بریتانیا را گمراه کرده است


بوریس جانسون سپتامبر پارسال مجبور به­ کناره‌گیری از مقام نخست‌وزیری بریتانیا شد
بوریس جانسون سپتامبر پارسال مجبور به­ کناره‌گیری از مقام نخست‌وزیری بریتانیا شد

کمیته تحقیق پارلمان بریتانیا در گزارش نهایی خود در مورد نقض مقررات قرنطینه کرونا توسط بوریس جانسون، نخست‌وزیر سابق بریتانیا، اعلام کرد که او در جلسه پارلمان «سخنان خلاف واقعیت بیان کرده و عمدا پارلمان را گمراه کرده است».

کمیته «صلاحیت و استانداردها» در پارلمان بریتانیا روز پنجشنبه ۲۵ خرداد در گزارش صد صفحه‌­ای خود با برشمردن جزئیات مهمانی‌­های غیرقانونی در دفتر کار و محل زندگی جانسون در دوران قرنطینه کرونا، نوشت که «بوریس جانسون با گمراه کردن عمدی پارلمان مرتکب یک تخلف جدی شده است.»

در بخش دیگری از گزارش آمده است: «این تخلف بسیار جدی است چون شخص نخست‌وزیر، یعنی ارشد‌ترین عضو دولت مرتکب آن شده است. گمراه کردن و سخنان خلاف واقعیت از سوی یک نخست‌وزیر در صحن پارلمان بریتانیا بی‌­سابقه است.»

کمیته تحقیق علاوه بر این، آقای جانسون را به «مشارکت در کارزار تبلیغاتی با هدف ضربه­ زدن به حیثیت این کمیته و مرعوب کردن آن» متهم کرد.

این کمیته که چهار عضو آن از حزب محافظه‌کار و سه عضو دیگر آن از احزاب مخالف دولت هستند، دفاعیه آقای جانسون مبنی بر رعایت مقررات قرنطینه کرونا در اجتماعات و مهمانی در دفتر کار و محل زندگی نخست‌وزیر را رد کردند.

این کمیته تصریح کرد که آقای جانسون در توضیحات خود به این کمیته «با ارائه تفاسیر نادرست از سخنانی که در صحن پارلمان ایراد کرده بود عمدا ناصادقانه رفتار کرده است.»

همچنین در نتیجه‌گیری تحقیقات آمده که اگر آقای جانسون هنوز نماینده پارلمان بود توصیه می‌شد که عضویت او به مدت ۹۰ روز تعلیق شود. این در حالی است که آقای جانسون که به عنوان موضوع تحقیقات، چکیده‌­ای از این گزارش را دریافت کرده بود، هفته گذشته از عضویت در پارلمان استعفا داد.

به اعتقاد کارشناسان او به خوبی می­‌دانست که با چنین گزارشی پارلمان عضویت او را حداقل به مدت چند هفته یا چند ماه تعلیق خواهد کرد و با این اقدام پیش‌دستانه تصمیم گرفت موضع تهاجمی بگیرد.

کمیته «صلاحیت و استانداردها» همچنین توصیه کرد که کارت شناسایی آقای جانسون به عنوان عضو سابق پارلمان نیز باید لغو شود. اعضای سابق پارلمان و کابینه با استفاده این کارت بدون هیچ‌گونه محدودیتی می‌توانند وارد ساختمان پارلمان شوند.

مجلس عوام پارلمان بریتانیا قرار است روز دوشنبه گزارش و توصیه‌های این کمیته را به بحث بگذارد.

واکنش جانسون و دفتر سوناک

آقای جانسون که سپتامبر پارسال مجبور به­ کناره‌گیری از مقام نخست‌وزیری بریتانیا شد، در اوج زمامداری خود ادعا می‌کرد که حداقل تا دهه آینده در این مقام باقی می‌ماند.

او به شیوه مرسوم خود و با لحنی مبارزه‌­جویانه گزارش کمیته پارلمانی را «دروغ و مسخره» توصیف، و اعضای آن را به «انتقام‌جویی» متهم کرد.

نخست‌وزیر پیشین بریتانیا ادعا کرد که این تحقیقات با انگیزه­‌های سیاسی و با هدف ضربه زدن به او انجام شده ­است.

در بیانیه‌ جانسون آمده است: «من به درستی معتقدم که این اجتماعات برای فعالیت دولت در دوره مدیریت همه­‌گیری ویروس کرونا ضروری و معقول بودند.»

او این گزارش را «روزی دهشتناک» برای پارلمان و دمکراسی توصیف کرد و افزود: «این تصمیم به این معنی است که از این پس هر نماینده پارلمان به‌دلیل اتهاماتی که از سوی یک عده معدود به او وارد می­‌شود ممکن است اخراج شود و هدف انتقام­‌جویی قرار گیرد.»

تقابل تند و علنی بین آقای جانسون و این کمیته که اکثریت اعضای آن نمایندگان حزب محافظه‌کار در پارلمان هستند ممکن است باعث تشدید اختلافات بین جناح­‌های گوناگون حزب محافظه‌کار شود.

از سوی دیگر، این تقابل، اقدامات دولت ریشی سوناک، نخست‌وزیر فعلی برای بهبود وضع اقتصاد نابسامان بریتانیا را تحت‌الشعاع جنجال‌­ها قرار خواهد داد.

سخنگوی ریشی سوناک در پاسخ به سئوال خبرنگاران در مورد این گزارش گفت نخست‌وزیر هنوز آن را مطالعه نکرده، ولی معتقد است که کمیته «صلاحیت و استانداردها» این تحقیقات را طبق مقررات انجام داده و «انتقاد و یا بهتان زدن به این کمیته نادرست است.»

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز/ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG